nieuws

Range Rover krijgt negentraps ZF automaat

Techniek

Vorig jaar kondigde transmissiegigant ZF al aan dat ze een automaat met liefst negen versnellingen hadden ontwikkeld. Bovendien nog voor dwarse motorinbouw, dus erg compact. Naar nu blijkt is dat samen gedaan met Land Rover als eerste klant. Die brengt hem in de Evoque.

Range Rover krijgt negentraps ZF automaat

De kleine Range Rover Evoque debuteerde in 2011 met een zestraps automaat, ook van ZF. Met de nieuwe transmissie gaan verbruik en CO2-emissie omlaag, doordat de auto gemiddeld met langere overbrenging en lager motortoerental zal rijden.

Handig in het terrein

De grote hoeveelheid versnellingen past ook goed bij de vereiste terreincapaciteiten van een Land Rover-product. De eerste versnelling kan namelijk zeer kort zijn, om bij zeer lage snelheid toch genoeg motorkoppel beschikbaar te maken.
Volgens ZF is de schakelkwaliteit zo goed dat het overschakelen ‘ver onder de waarnemingsgrens blijft’. Wat niet zo raar is, als de stapjes tussen de versnellingen kleiner worden met drie versnellingen meer dan voorheen.
Het grote ontwikkelingswerk in het partnerschap tussen ZF en Land Rover zit in de ontwikkeling van het schakelprogramma. Daarin kunnen versnellingen overgeslagen worden bij op- en terugschakelen. Een zelflerende programmatuur past continu de schakelstrategie aan bij de geregistreerde rijstijl van de bestuurder.

Kort en zeer licht

Het schakelprogramma reageert op vele sensoren in de auto. Bijvoorbeeld op snel loslaten van het gaspedaal, of rijden in bochten, zodat de bak snel terugschakelt bij remmen of juist niet terugschakelt middenin een snelle bocht.
Een hele prestatie is verder dat deze automaat nog lichter is dan de oudere 6HP, om precies te zijn 7,5 kg lichter. Met drie versnellingen meer is de bak bovendien maar 6 mm langer.

Een nieuwe centrifugale oliepomp zou daarin meehelpen, en enkele klauwkoppelingen in plaats van veel omvangrijker platenkoppelingen voor de tandwielsets.

Reageer op dit artikel