nieuws

EU wil luidere elektroauto’s, stillere andere auto’s

Techniek

Op 6 februari heeft het Europees Parlement een voorstel aangenomen voor nieuwe geluidsregels met betrekking tot auto’s en trucks. Het verkeer moet stiller, daarvoor maakte de Europese Commissie een voorstel. Waar het parlement graag een hoofdstukje bij zag dat elektrische en hybride auto’s juist meer geluid moeten maken. En ze willen een geluidslabel.

EU wil luidere elektroauto’s, stillere andere auto’s

Het laatst in 1999, betoogt een werkgroep van de Europese Commissie, zijn de geluidseisen voor auto’s en trucks strenger gesteld. Hoog tijd om dat weer aan te scherpen, ook omdat er bewijs is dat de publieke gezondheid wordt geschaad door teveel verkeersgeluid.

De bedoeling is nu dat er, na onderhandling met de EU-lidstaten, een nieuw geluidsvoorschrift komt. Inclusief een geluidslabel op nieuwe auto’s, zoals die al een energielabel hebben, en er nu een geluidslabel op banden moet zitten.

Toekomstmuziek

Zodra nieuwe regels zijn geformuleerd zouden ze na zes jaar moeten ingaan voor nieuwe autotypen, en na acht jaar voor alle nieuwe auto’s. Dat duurt dus nog wel even. Vanaf twee jaar na invoering van nieuwe geluidsregels moeten nieuwe autotypes al een stap stiller worden.

Staat het toegestaan geluidsniveau nu op 74 decibel voor lichte en 81 dB voor zware voertuigen, daar zou 6 dB vanaf moeten. Dat is ruim meer dan een halvering van het geluidsvolume.

Er werd wel voorgesteld dat voor zwaardere auto’s minder verlaging, tussen 2 en 6 dB, verlangd mag worden. Trucks boven 12 ton en met meer dan 150 kW vermogen zouden zelfs net als nu 81 dB mogen blijven opwekken. Maar die verlaging van 6 dB voor personenauto’s is niet makkelijk te halen, vandaar dat de nieuwe eisen niet zomaar meteen ingevoerd kunnen worden.

Elektrisch te stil?

Als gewone auto’s nog veel stiller worden, krijg je dan niet hetzelfde gevaar voor voetgangers en fietsers dat de EU nu wil bestrijden? Namelijk dat die zwakke verkeersdeelnemers elektrisch rijdende auto’s niet horen aankomen.

Dus zou in de nieuwe geluidsregels ook een bepaling komen dat elektrische en hybride auto’s een minimale hoeveelheid geluid moeten maken. Dat heet dan Acoustic Vehicle Alerting System. Geen totaal nieuwe gedachte, daarom weten we al uit metingen dat puur elektrische aandrijving hooguit tot 30 km/h stiller is. Daarna gaat bandengeluid al overheersen, boven motor- en in/uitlaatgeluid.

Ook de wegen aanpassen

Een klein probleempje is nog dat de EU zich realiseert hoeveel invloed het wegdek heeft op de geluidsproductie. Voor de typekeuring wordt die gemeten op een voorgeschreven wegdek, het rijgeluid in de praktijk zal anders zijn.

Daaraan moest dus ook wat gedaan worden, en zou de EU met een richtlijn de lidstaten daar suggesties voor moeten doen. Niet verplicht om op te volgen, strengere regels in de typekeuring zijn wel verplicht. Het parlement overweegt namelijk dat aanpassen van wegen kostbaar zou zijn, en in deze economische omstandigheden niet vereist kan worden.

Reageer op dit artikel