nieuws

Uniek bandentestcentrum in de VS

Techniek

Volgens directeur Frank Della Pia “heeft dit testcentrum zijn gelijke in de wereld niet”, doelend op het National Tire Research Center dat in januari zijn werk begint. Het laboratorium kan banden testen onder alle denkbare omstandigheden, gesimuleerd op de Flat Trac LTRe machine die ruim 11 miljoen dollar kostte. Het zou zorgen voor enorme stappen voorwaarts in de bandentechniek.

Uniek bandentestcentrum in de VS

Voornaamste parner in de oprichting van dit testcentrum was kennelijk General Motors. De genoemde directeur komt ook van de GM ontwikkelingsafdeling. Maar het National Tire Research Center is een afzonderlijk bedrijf, waar iedereen terecht kan.

Tot 320 km/h
Er is ook nog samenwerking met een onafhankelijk testcentrum voor de wielophanging, gevestigd bij een racecircuit. Hier kunnen niet alleen praktijktests worden gedaan, maar ook simulatieprogramma’s per computer. Daarin kunnen dan weer gegevens van het nieuwe bandenlaboratorium worden benut.

In het National Tire Research Center worden elektromotoren gebruikt om banden tot aan 200 mijl per uur te testen, op allerlei soorten ondergrond inclusief nat wegdek.

Rolweerstand verlagen
Eigenschappen zoals rolweerstand en grip van een band komen op de Flat Trac LTRe machine aan het licht. Alle rijomstandigheden en rijmanoeuvres kunnen worden getest. Met name komt ook in de VS belangstelling voor lage rolweerstand op, waarmee men tot 7% brandstofbesparing denkt te kunnen halen.

De ontwikkeling van banden zou een heel nieuwe fase ingaan met deze unieke testmogelijkheden. We gaan het zien, of bijvoorbeeld GoodyearDunlop hier komt tot bandentechniek die we niet voor mogelijk hadden gehouden.

Reageer op dit artikel