nieuws

Toyota Prius rijders pluggen dagelijks thuis in

Techniek

Recent was er ophef over plug-in auto’s die helemaal niet zuinig zouden zijn, wanneer voornamelijk op hun verbrandingsmotor wordt gereden. Op basis van gegevens over het stroomverbruik gaat de importeur van Toyota daar nu tegenin. Elke dag zou de plug-in Prius door de meeste eigenaren braaf aan het stopcontact worden gelegd, zouden cijfers van de thuislaadinstallatie tonen.

Toyota Prius rijders pluggen dagelijks thuis in

Leasemaatschappij Arval liet cijfers zien van klanten met een plug-in auto, concreet gaat het dan over Opel Ampera’s en Toyota Plug-in Priussen. Het gemiddeld brandstofverbruik stak torenhoog uit boven de zeer gunstige fabrieksopgave.

Conclusie: de leaserijder pakt de 0% bijtelling voor ‘bijna-elektrisch’ rijden, maar pakt niet de stekker om zijn auto steeds bij te laden.

Trouwe Toyota-klanten
Voor de hand ligt dat je als aanbieder van plug-in auto’s graag wel wilt dat ze zoveel mogelijk elektrisch worden ingezet. Daarom levert Toyota een Oplaad Service Pakket mee, met de diensten van The New Motion.

Hierin is opgenomen dat je een oplaadapparaat thuis krijgt, en een pas voor openbare laadpunten. Het zorgt ook dat thuis de stroom voor de auto apart afgerekend wordt. Zo weet The New Motion wie thuis oplaadt, en hoe vaak.

Hieruit zou blijken dat gemiddeld een Plug-in Prius 25 dagen per maand thuis geladen wordt. Dus ruwweg zoveel als er werkdagen in een maand zitten. “Dan tellen we nog niet hoe vaak op het werk of aan een laadpaal wordt bijgeladen”, zegt de importeur. Die cijfers hebben ze niet.

Netwerk snel uitbreiden?
Maar het lijkt dus of de Toyota-rijder keurig elektrisch naar zijn werk rijdt, en terug als de 20 km elektrische actieradius genoeg is, of op het werk bijgeladen kan worden. Daarom, stelt de Toyota-importeur, moet het netwerk van openbare laadpunten snel uitbreiden zodat een Plug-in Prius dagelijks meer dan 20 km van huis kan.

Zonder benzine te gebruiken, want dat kan natuurlijk ook als de accu het niet trekt. Alleen dan zou Arval het beloofde verbruik van maar een of twee liter per 100 km registreren, als altijd eerst een vol accupakket wordt opgebruikt.

Het ligt iets anders bij een Opel Ampera, die opgeladen allicht 60 tot 80 km weg komt zonder benzinegebruik. Meer kans dus dat thuis laden genoeg is om naar het werk en weer terug te komen. Een openbaar oplaadnetwerk heeft de Plug-in Prius met zijn kleiner rijbereik een stuk harder nodig.

Eigen schattingen
Toyota geeft meer cijfers. Gemiddeld zou 60 kWh per maand getankt worden. Dat zou goed zijn voor 5000 km per jaar elektrisch rijden. Voor de gemiddelde Nederlander meer dan eenderde van het totale jaarkilometrage, voegen wij dan toe.

Even vlot rekenen, dat is dan 12 x 60 kWh stroom, voor 5000 km, is een verbruik van bijna 7 km op 1 kWh. En per gemiddelde tankbeurt gaat er 2,5 kWh stroom in.

Navraag bij de importeur leert dat er het een en ander aan schattingen in de verstrekte cijfers zit. “Het is gebaseerd op 3 kWh aan bruikbare lading die in de accu kan. Een stroomverbruik van 60 kWh per maand is dan 20 x 3 kWh laden, op een volle lading 20 km rijden, dat is ongeveer 5000 km in een jaar.”

Grote getallen
Blijkbaar is alleen die 60 kWh stroomverbruik per maand een gemeten cijfer. Voor het zustermodel van de Opel Ampera kregen we Amerikaanse cijfers, de Chevrolet Volt-eigenaren reden daar al meer dan 160 miljoen elektrische kilometers bijelkaar. In twee jaar, zo lang is de Volt te koop.

Hierbij zou gemiddeld 65% van de ritafstanden elektrisch worden gereden. De gemiddelde Volt-bezitter die regelmatig oplaadt zou maar eens in de vier tot zes weken tanken, en na een tankbeurt bijna 1500 km rijden.

Waarvan dus 65% elektrisch gaat. Als we dat narekenen: een verbruik van 1:17,5 over de 35% ritafstand die op benzine wordt gereden. Erg zuinig, lijkt ons. En let op de de zin ‘de bezitter die regelmatig oplaadt’. Hoeveel procent van de eigenaren dat doet staat er weer niet bij.

Maar het lijkt mee te vallen met het ‘misbruik’ van plug-in auto’s. Best een goed idee, om alle kortere stukjes elektrisch te rijden en voor grotere afstanden de gewone motor te hebben. Zeker is dat de verkoop van de Prius volgens de cijfers tot en met november weer opbloeit, al ligt dat vooral aan de komst van de ruimere Prius Plus versie, zonder ‘plug-in’.

Reageer op dit artikel