nieuws

Prijzenslag in Li-ion accu’s?

Techniek

Elektrisch rijden moet gesubsidieerd worden, horen we overal. Al heet het dan ‘gestimuleerd’, wat meestal toch neerkomt op subsidie, omdat elektrische of andere plug-in autotypes nog duur zijn. Uitkomst kan ook uit een andere hoek komen, leiden we af uit een rapport van bureau Roland Berger over accuproducenten.

Prijzenslag in Li-ion accu’s?

Twee jaar geleden rapporteerde strategiebureau Roland Berger al een wildgroei in producenten van lithium-ion accu’s. Er zou overcapaciteit ontstaan, dus druk op de prijzen. Daaraan zou een deel van de nieuwe producenten failliet gaan.

In een nieuw overzicht stelt het bureau dat binnen vijf jaar nog maar zes tot acht grote aanbieders van deze moderne accu’s zullen overblijven. Daarmee gaat de sanering nog sneller dan verwacht.

Concurrentie van loodaccu’s?
Inderdaad viel kort geleden de Amerikaanse Li-ion accuproducent A123 Systems om, toch een van de grotere leveranciers voor Amerikaanse elektro- en hybrideauto’s, van Ford tot Fisker. De automotive accu-activiteiten worden verkocht aan Johnson Controls, dat ook accumerk Varta heeft.

Bureau Roland Berger veronderstelt dat de markt voor Li-ion accu’s eerst veel te groot werd ingeschat, rekenend op een sterke opkomst van hybrides met of zonder plug-in mogelijkheid. Waar niet op gerekend zou zijn is de snelle opkomst van verbeterde loodaccu’s, type ECM en AGM, voor auto’s met start-stopsysteem en energiemanagement.

Producenten van Li-ion accu’s hoopten juist op snel groeiende vraag, richtten op fabricage in grote aantallen en daarmee kostprijsvoordeel. Maar een AGM-loodaccu blijft toch stukken goedkoper.

Nieuwe ontwikkeling en samenwerking
Al voordat Roland Berger in 2010 een sanering in de fabrikanten van Li-ion accu’s voorspelde hoorden we bij Bosch precies datzelfde verhaal. Teveel nieuwkomers, overproductie, alleen grote spelers overleven.

In dezelfde sfeer stelt Roland Berger nu dat samenwerking tussen producenten nodig zal zijn, en ontwikkeling van nieuwe accutechniek om de concurrentie af te troeven. Daarop valt wel wat af te dingen, nu we zien dat de samenwerkingen Johnson Controls/SAFT en Bosch/Samsung juist nu uiteen vallen.

Er lijken ook nieuwe kansen te ontstaan, als de grootste Duitse fabrikanten hun plannen doorzetten om auto’s van een tweede stroomnet op 48 volt te voorzien. Dat extra net zou kleine Li-ion accu’s vereisen, waarmee de vraag naar lithium accucellen wel eens veel sneller kon stijgen dan door de toch niet zo massale opkomst van elektrisch autorijden.

Reageer op dit artikel