nieuws

Nieuwe Honda 1.6 diesel voor Civic en CR-V

Techniek

Vrijwel een jaar geleden konden we als nieuws van de Tokyo Motor Show een kleinere diesel van Honda melden, naast de bestaande 2.2. De introductie in de Civic is nu nabij, volgend jaar krijgt ook de pas verschenen CR-V deze 1.6 diesel erbij. Een nieuwe maatstaf, meent Honda…

Nieuwe Honda 1.6 diesel voor Civic en CR-V

Dat zegt althans projectleider Tetsuya Miyake, die de ontwikkeling van deze ‘Earth Dreams’ motor aanvoerde. Het is voor Europa de eerste van een nieuw motorengamma. Sterker nog, de 1.6 diesel wordt voor en in Europa gebouwd.

Laag gewicht, lage wrijving
Er is volgens Miyake geen diesel in deze klasse die dynamische prestaties en lage emissies even goed combineert. Vandaar zijn claim dat de 1.6 i-DTEC een nieuwe maatstaf aanlegt.

Binnenkort maakt AMT live kennis met dit aggregaat en gaan we naar alle finesses vragen. De publicatie zal zijn in AMT 1 van 2013. Op dit moment weten we niet veel meer dan destijds in Tokyo al werd prijsgegeven. Zoals dat deze diesel bijzonder licht gebouwd werd, naar Honda nu meldt liefst 47 kg lichter dan hun 2.2 i-DTEC.

Er is verder veel gedaan aan lage interne wrijving, mede door heel lichte onderdelen te gebruiken.

Goede cijfers
Voor een 1.6 diesel is de Honda in elk geval goed bij krachten, met 88 kW en 300 Nm. Het gemiddeld ECE-verbruik zou voor de Civic uitkomen op 3,6 l/100 km. Overeenkomend met 94 g/km CO2-uitworp, en in Nederland de 20% bijtellingscategorie.

Er moet nog wel meer inzitten. Nu gebruikt Honda conventionele Bosch magneetventielen voor de inspuiting met maximaal 1800 bar inspuitdruk. Verder is er een Garrett VGT turbo, nog niet duidelijk is voor ons wat het persbericht bedoelt met EGR ‘die bij hoge en lage druk werkt’. Of dat meteen Euro 6 uitlaatgas oplevert staat er ook nog niet bij. Maar u hoort er snel meer van bij AMT.

Reageer op dit artikel