nieuws

ABB hergebruikt Chevrolet Volt accu’s

Techniek

Om de hoge kosten van Li-ion accupakketten in plug-in voertuigen te verzachten zou hergebruik na het leven in de auto een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Specialist in elektrische apparatuur ABB demonstreerde samen met General Motors dat het werkt. Ze bouwden van accu’s uit de Chevrolet Volt een stationaire stroombron.

ABB hergebruikt Chevrolet Volt accu’s

Nu nog is het alleen een demonstratieproject, getoond bij de Amerikaanse show GM Electrification Experience. Een van de presentatieunits draaide hier op een ABB-aggregaat waarin vijf Volt accupakketten zijn gecombineerd.

Dat aggregaat levert maximaal 25 Kw en kan 50 kWh aan elektrische energie opslaan. Voldoende, aldus GM en ABB, om ‘drie tot vijf gemiddelde huishoudens twee uur van stroom te voorzien’.

70% levensduur over
Pablo Valencia, GM senior manager van Battery Lifecycle Management, legt uit dat als een accupakket in de auto niet meer bruikbaar is zijn technische levesnduur pas voor 30% is benut. Het accupakket kan niet meer volledig opgeladen worden, maar nog lang op beperkter vermogen werken.

Vandaar dat vijf Chevy Volt/Opel Ampera-pakketten van nominaal 16 kWh elk samen in een stationair aggregaat nog 50 van hun oorspronkelijke 80 kWh opnemen. ABB voegt aan deze opstelling een inverter toe, zodat het aggregaat wisselstroom levert en met wisselstroom geladen kan worden.

Inzet als stroombuffer
Het idee is dat gebruikte accupakketten van auto’s in dit soort aggregaten nog lang dienst kunnen doen als stroombuffer voor bedrijven en huishoudens. ABB gaat nu testen met aansluiting van een dergelijk aggregaat op het stroomnet, hoe dat gaat met stroom terugleveren aan het net.

Zo zouden oude auto-accu’s kunnen gaan helpen aan gelijkmatiger stroomafname. Wie slim is laadt in de daluren op, en kan die stroom tijdens de dure piekuren gebruiken. Ook zouden de accupakketten heel nuttig zijn om wind- en zonenergie optimaal en zonder onderbrekingen te gebruiken.

Alleen afschrijving betalen
De kring komt helemaal rond als er een inkoopsysteem ontstaat om uitgediende accupakketten van elektrische auto’s in te nemen. Zoals bij het verhuursysteem van Renault, die zijn Z.E.-modellen zonder accu’s verkoopt.
Het accupakket wordt erbij gehuurd, waarin meegerekend zit dat het na gebruik in de auto nog lang niet waardeloos is.

Als bedrijven zoals ABB breed accupakketten kunnen hergebruiken maakt dat elektrisch (of plug-in hybride) rijden kostentechnisch een stuk aantrekkelijker.

Reageer op dit artikel