nieuws

Michelin Power Cup motorfietsband voor weg en circuit

Techniek

De nieuwe Michelin Power Cup motorfietsband is gemaakt voor het rijden op het circuit, maar is ook toegestaan op de openbare weg.

Michelin Power Cup motorfietsband voor weg en circuit

Rijden op het circuit stelt dezelfde soort eisen aan banden als rijden op de openbare weg. Uit de testen bleek dat de Michelin Power Cup snellere rondetijden mogelijk maakt in vergelijking met zijn voorganger, de Power One Competition.

De nieuwe band biedt tevens meer veiligheid in elke rijfase en is ontwikkeld om in bochten en bij het optrekken uitstekende grip te kunnen verschaffen. Binnen de criteria die gelden om er ook mee op de openbare weg te mogen rijden, zet de Power Cup bijna dezelfde prestaties neer als een slick-band.

De Power Cup heeft slechts vijf procent groeven en heeft dus bijna dezelfde voetafdruk als een slick-band. Dankzij het slick-ontwerp van de schouders, heeft de Power Cup meer grip in bochten. Ook heeft hij, door toepassing van de slick-technologie in het loopvlak, meer tractie bij het optrekken.

Keuze uit verschillende rubbercompounds

De voorband zorgt voor manoeuvreerbaarheid, stabiliteit en progressiviteit, met name bij het remmen. De gebruiker kan enerzijds kiezen uit een standaard karkas dat is ontwikkeld voor het circuit en ook op de weg is toegestaan (snelheidscode V, 240 km/u) en anderzijds een specifieke circuitband met nog hogere prestaties, terwijl tegelijkertijd keuze mogelijk is uit twee verschillende rubbersoorten (zacht en intermediair rubber).

De achterband zorgt voor meer grip in bochten zonder afbreuk te doen aan de levensduur. Voor de achterband zijn drie verschillende rubbersoorten beschikbaar (zacht, intermediair en hard rubber). De Two Compound Technology voorziet in een hardere rubbersoort op het loopvlak (voor een langere levensduur) en een zachtere rubbersoort op de schouders (voor maximale grip in bochten).

De afmeting van de voorband is 120/70 ZR 17, de afmetingen van de achterbanden zijn 180, 190 en 200/55 ZR 17.

John Mulder (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel