nieuws

1.6 Turbo aftrap voor nieuwe Opel-motoren

Techniek

In een wat mysterieuze mededeling introduceert Opel een direct ingespoten 1.6 turbo, als inleiding tot veel meer motornieuws. In een jaar verschijnen drie niet nader omschreven motorfamilies, is de belofte. De opzet is natuurlijk vooral minder verbruik en CO2-uitstoot. Wat kan de nieuwe 1.6T, en in welke modellen komt die?

1.6 Turbo aftrap voor nieuwe Opel-motoren

Over dat laatste geeft Opel nog geen eenduidige informatie. Het nieuwe blok vervangt de bestaande 1.6T met injectie in de inlaat, en komt zeer voor de hand liggend in diverse modellen. Daarbij is sprake van meerdere vermogensvarianten.

Nu wordt alleen een versie met 147 kW/200 pk wat nader toegelicht. De oude 1.6T kent op dit moment van Corsa tot en met Insignia-varianten van 110 tot 141 kW vermogen.

13% zuiniger

We maken er dan maar een raadspelletje van. Opel geeft aan dat de direct ingespoten 1.6 met start-stopsysteem 13% lager uitkomt in verbruik en (dus ook) CO2-uitstoot. Het meest voor de hand ligt dat dan vergeleken wordt met de 132 kW uitvoering van de bestaande 1.6T.

In dat geval is de nieuwe motor dus naast zuiniger ook nog wat sterker. Vooral wijst de fabrikant daarbij op het koppel van 300 Nm, dat al vanaf 1700 t/min beschikbaar is. Enorme souplesse, zo mag je dus verwachten, die uitnodigt tot laagtoerig en daarmee relatief economisch rijden.

Zetten we de oude 1.6T ernaast, dan heeft die met 230 Nm bij 2200 t/min inderdaad een stuk minder in huis. Voor zijn maximum vermogen moet hij 5500 t/min draaien, waar het nieuwe aggregaat al bij een opvallend lage 4700 t/min op volle sterkte is.

Door- of nieuwontwikkeling?

In de summiere eerste aankondiging is sprake van 1598 cm3 cilinderinhoud, exact gelijk aan de oude 1.6T. Daarop lijkt de nieuwe SIDI-generatie, Spark Ignition Direct Injection, dus een doorontwikkeling. Waarmee er geen directe verwantschap zou bestaan met de al langer gebruikte direct ingespoten 2.0T.

De laatste ontstond niet bij Opel, maar bij moeder GM in Amerika, voor de Pontiac Solstice roadster die hier later als Opel GT kwam. In twee iets tammere versies staat deze 2.0T nu in de Insignia. Verder versterkt tot 206 kW (was 194 kW in de Opel GT) verschijnt de nieuwste variant binnenkort in de Astra OPC.

Wie volgt in het motorgamma?

Misschien niet zo handig is dat Opel ook verwijst naar zijn eerste direct ingespoten motor, de 2.2 voor de Omega/Signum/Vectra. Wel in Europa ontwikkeld, maar het bleek geen technisch probleemloos aggregaat.

Nog vrij nieuw is de in veel modellen toegepaste 1.4 turbo met inspuiting in de inlaat, tegelijk met de huidige Astra verschenen. Geen wonder van zuinigheid en kracht, leert de praktijk, dus daar zou een direct ingespoten vervanger met betere prestaties voor Opel heel erg goed van pas komen.

De komende maanden, naar ons lijkt specifiek in het najaar, mogen we informatie verwachten wat de andere twee nieuwe motorgeneraties zijn die Opel zal brengen. Reken op een diesel, en misschien inderdaad daarnaast een kleinere benzinemotor. Bijvoorbeeld in de mini-suv Mokka, die in het najaar debuteert, met als afgeleide een Chevrolet Trax ernaast?

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel