nieuws

Wide Band AEM AFR-meter meet lucht/brandstofverhouding

Techniek

Een standaard lambdasensor heeft een klein meetbereik en kan niet meten of een mengsel veel te arm of veel te rijk is. De AEM Wide Band AFR-meter kan dat wel.

Wide Band AEM AFR-meter meet lucht/brandstofverhouding

Bij getunede motoren met een open luchtfilter, een grotere turbo, grotere injectoren en een hogere brandstofdruk, is het belangrijk om te weten hoe het gesteld is met de lucht/brandstofverhouding. Een verkeerd lucht/benzinemengsel kan bij een getunede motor zorgen voor kostbare motorschade, een te hoog benzineverbruik en verlies aan vermogen.

Met de AEM Wide Band AFR meter (AFR komt van Air/Fuel Ratio) is het mogelijk om te zien hoe het staat met de mengverhouding, ook als het mengsel te arm of te rijk is.

Meter aan te passen aan de overige instrumenten

Een AFR-meter bestaat uit en Wide Band Lambdasensor (in de uitlaat), een dashboardklokje en bekabeling. De sensor wordt in de uitlaat gemonteerd niet te ver van de motor en ook niet onderin de buis. De las moet luchtdicht zijn omdat valse lucht een verkeerde meting geeft.

De AEM Wide Band AFR meter is geschikt voor elke benzinemotor, met of zonder turbo of supercharger. Het 52 mm klokje past in een standaard meterhouder. De AEM-meter geeft de waarde analoog en digitaal weer en er is keuze uit een zwarte en een witte tellerplaat en een zwarte of een zilveren rand.

De AEM AFR-meter kost 275, euro (exclusief montage) en wordt geleverd door EPS Uitlaten in Kiel Windeweer.

John Mulder (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel