nieuws

NGK bougies voor BMW en smart

Techniek

NGK Spark Plug Europe levert twee nieuwe bougies aan onderdelenleveranciers en garagebedrijven. De ZKBR7A-HTU wordt af-fabriek toegepast op veel automodellen van BMW vanaf 2006. De LKR7B-9 is een uitstekende keuze voor de tweede generatie smart fortwo, die vier jaar geleden op de markt kwam.

NGK bougies voor BMW en smart

NGK ontwikkelde de ZKBR7A-HTU bougie voor de serieproductie BMW’s. De semi-vlakke bougie met 3 massa-elektroden en een 14 mm 12-kant moer is een goede keuze voor de direct-ingespoten vier- en zescilinders N43 en N53 van BMW.

Bij deellast draaien deze motoren op een arm mengsel. Bij vollast schakelen ze over naar een stoichiometrische mengverhouding. Om een betrouwbare ontsteking te garanderen is het gedeelte waar de vonk overspringt langer uitgevoerd, de elektroden steken ver de verbrandingskamer in. Verder waarborgt een verbeterd isolatorontwerp een optimale verbranding. Tot slot voorkomt het semi-vlakke ontwerp de opeenhoping van koolstofafzettingen, iets wat veelvuldig voorkomt bij direct-ingespoten motoren.

Voor de tweede generatie smart fortwo-modellen met 1,0 liter, 45 en 52 kW driecilindermotoren, de fortwo Turbo (1,0 liter, 62 kW) en smart fortwo Brabus 1,0 liter, 72 kW heeft NGK de LKR7B-9 ontwikkeld voor de aftermarket.

De LKR7B-9 is voorzien van een 26,5 mm lang schroefdraadgedeelte met een diameter van 12 mm. Dat maakt het mogelijk de koelkanalen in het motorblok groter uit te voeren. Verder zorgt de 16 mm zeskantmoer voor een gemakkelijke montage, ondanks de beperkte ruimte in het motorcompartiment.

Meer informatie via uw grossier of via www.ngk.de/pro.

Hans Doornbos (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel