nieuws

Nieuwe Cup-bougies van Bosch

Techniek

Downsizing speelt de nieuwe Cup-bougie in de kaart. De Cup-bougie is ontworpen om aan de groeiende energiebehoeften van moderne auto’s te voldoen. De innovatie sluit nauw aan bij de nieuwste markttrend. Bosch levert de innovatieve Cup-bougies binnenkort op de aftermarket.

Nieuwe Cup-bougies van Bosch

Door het downsizen van motoren – waarbij de cilinderinhoud van de motor kleiner wordt, maar het vermogen behouden blijft – is er veel aandacht voor de compressie in de verbrandingskamer en een hogere ontstekingsspanning.

Voor hogere vuldrukwaarden en ontstekingsdrukken zijn hogere ontstekingsspanningen nodig. Om aan die eis te kunnen voldoen is het gebruik van een Cup-bougie noodzakelijk.

De Cup-bougie is uitgerust met een korte aansluiting in cupvorm, die de gebruikelijke schroef- of clipsluiting vervangt en met de bougiekabel contact maakt door middel van een veer die in de cup valt; dat is de hoogspanningsverbinding. Hoewel de Cup-bougie een langere keramische isolatie heeft is hij niet langer dan een standaardbougie. De isolatie is toch acht millimeter langer, als bescherming tegen vonkoverslag bij hogere ontstekingsspanning.

Dit jaar op de aftermarket

Volkswagen heeft voor zijn twee benzinemotoren van de nieuwe stadsauto Up! gekozen voor de Cup-bougie van Bosch. De Cup-technologie helpt het verbruik en de CO2-uitstoot verminderen.

Het model Bosch YR 6 LE 02 levert een ontstekingsvonk met verhoogde spanning van 24 kV tot 31 kV, gemeten in de open lucht. Bosch heeft de ISO-normering voor deze nieuwe technologie aangevraagd en zal de Cup-bougie in de loop van 2012 ook op de aftermarket leveren.

Ook NGK werkt aan Cup-bougies en presenteerde haar productlijn in september jl. op de IAA.

John Mulder (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel