nieuws

Cilinderafschakeling bij Volkswagen 1.4 TSI

Techniek

Met zijn downsize-motor 1.4 TSI oogstte Volkswagen al veel lof, vooral voor de sterkere dubbelcompressorversies. Er zijn ondertussen al een hele rij 1.4 varianten, en een 1.2 versie met kleinere cilinderboring. Maar het kan altijd nog zuiniger, laat Volkswagen zien. Vanaf volgend jaar is er ook een 1.4 TSI ZAS, die op twee cilinders kan lopen. Met dank aan Audi?

Cilinderafschakeling bij Volkswagen 1.4 TSI

ZAS staat voor ZylinderAbSchaltung, het op non-actief zetten van de middelste twee cilinders. Vooral bij lage motorlast valt zo nog een aardige slok benzine te besparen.

Nu bevat de NEDC-meetcyclus voor het verbruik veel situaties waarin met beperkte motorlast gereden wordt. Volgens VW zelf werkt ZAS tijdens 70% van die NEDC-test. Met als resultaat 0,4 l/100 km verbruiksbesparing.

Zelfde systeem als AVS

Op zich is cilinderafschakeling niets nieuws. Het is ook niet voorbehouden aan moderne, direct ingespoten motoren. Alleen elektronische motorsturing is noodzakelijk, om ontsteking en injectie bij enkele cilinders uit te schakelen.

Nadeel is dan wel dat de niet actieve cilinders toch lucht blijven pompen. Speciaal de compressie is ongunstig, dat kost arbeid die niet terugkomt in nuttig vermogen.

Daarom stelt VW ook de kleppen buiten werking in de niet actieve cilinders. Hiervoor gebruiken ze verschuifbare nokken, volgens dezelfde techniek als Audi Valvelift System. Daar dient het om te wisselen tussen lage en hoge nokken, bij ZAS is die lage nok de basiscirkel van de nokkenas, zonder nok erop.


Hogere last spaart brandstof

Tussen 1400 en 4000 t/min werkt de cilinderafschakeling, wanneer de motor 25 tot 75 Nm koppel levert. Het gaat om de 103 kW sterke 1.4 TSI, die in datzelfde toerengebied maximaal 250 Nm kan ophoesten.

Alleen als de motor licht belast draait gaan dus twee cilinders uit, en dan ook nog op voorwaarde van een redelijk regelmatige motorbelasting. Bij sportief rijden of druk stadsverkeer met veel stoppen en optrekken blijven alle vier cilinders lopen.

Uiteraard moet de motor ook eerst warm zijn, voor er bij rijden op gelijkmatige snelheid twee cilinders uit gaan. De overige twee worden dan een stuk hoger belast, en dat is gunstig. Hoe minder gesmoord de cilinders lopen, hoe hoger hun rendement. Volkswagen geeft 16% verbruiksvoordeel aan op momenten dat twee cilinders uit gaan.

IAA-primeur

Verschillende grafiekjes laten zien dat vooral tussen 50 en 100 km/h in hogere versnellingen tien of meer procenten voordeel wordt gehaald. Waaruit meteen volgt dat niet alleen op de motortestbank is gemeten, maar ook met een auto.

Kennelijk met een Golf, maar Volkswagen houdt nog even onder de pet in welke modellen de 1.4 TSI met ZAS vanaf 2012 geleverd zal worden. Eerst is deze motortechniek een aanvullende primeur op de komende IAA show, waar veel meer de VW Up! een hoofdrol zal spelen. Die krijgt zeker (nog) niet deze 1.4 motor.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel