nieuws

Bosch spanningsregelaar voor klassieke auto’s

Techniek

Bosch brengt een reproductie van de ouderwetse mechanische spanningsregelaar voor gelijkstroomdynamo’s op de markt. Eigenaren van tractoren en klassieke auto’s worden op hun wenken bediend, want de nieuwe spanningsregelaar zit in een oud jasje, maar heeft onderhuids moderne techniek.

Bosch spanningsregelaar voor klassieke auto’s

De spanningsregelaar van de gelijkstroomdynamo regelde niet alleen de spanning, maar had ook een stroombegrenzer om te voorkomen dat de dynamo zichzelf opblies. Bovendien beschikte de spanningsregelaar over een stroomschakelaar die de dynamo van de batterij scheidde op het moment dat de dynamo geen stroom meer leverde.

Vanaf het midden van de jaren vijftig maakte Bosch veel van deze mechanische spanningsregelaars totdat de productie eind jaren negentig stopte. Ze waren overbodig geworden door de komst van de wisselstroomdynamo, die van zichzelf al een stroombegrenzing heeft en waarvan de gelijkrichtdioden verhinderen dat er stroom vanuit de batterij terugvloeit. Bovendien leven we inmiddels in andere tijden met zelfs monolithische regelaars, die veel meer taken uitvoeren.

Maar de voertuigen waarin die ouderwetse spanningsregelaars werden gemonteerd, zoals tractoren en klassieke auto’s zoals de Volkswagen Kever en de Volvo Amazon, hebben een lang leven. Er is dus nog steeds vraag naar de spanningsregelaars.

Oud van buiten, nieuw van binnen

Bosch Automotive Tradition ontwikkelde daarom opnieuw de klassieke 12 Volt spanningsregelaar. Aan de buitenkant lijkt die op z’n historische voorganger, zodat de spanningsregelaar voldoet aan alle esthetische eisen die eigenaren van klassieke auto’s stellen. Binnenin heeft Bosch moderne slijtagevrije elektronica gebruikt. Verbeteringen zijn doorgevoerd, zodat de warmte-ontwikkeling tijdens de werking nu lager blijft en de weerstand hoger is. De nieuwe spanningsregelaar beschermt niet alleen de gelijkstroomdynamo, het elektrische systeem en de batterij tegen schade door overbelasting, maar zorgt ook voor een hoge start-betrouwbaarheid, ook tijdens korte trips. De spanningsregelaar is stof- en waterdicht en bestand tegen elektromagnetische storingen.

Vijf typen voor de hele markt

Vorig jaar liet Bosch op de Techno Classica in Essen een prototype van de spanningsregelaar zien en nu is de serieproductie gestart. De beschikbaarheid van de spanningsregelaar is hoog en bovendien universeel inzetbaar, want slechts vijf verschillende specificaties vervangen zo’n zestig originele regelaars. Met die vijf typen is er voor bijna alle klassieke auto’s en tractoren met een gelijkstroomdynamo nu een Bosch-spanningsregelaar. Bosch Automotive Tradition maakt deze en andere onderdelen voor klassieke auto’s naar originele fabrieksvoorschriften. Bosch combineert bij deze producten een historisch uiterlijk met moderne techniek. Bosch levert de spanningsregelaar voor 98 euro (exclusief BTW).

John Mulder (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel