nieuws

Londense taxivloot op brandstofcellen

Techniek

Nog maar een goed jaar te gaan, voordat Londen in het teken van de Olympische Zomerspelen komt te staan. Burgemeester Boris Johnson wil zijn stad daarbij uitstekend profileren, onder meer met milieuvriendelijk vervoer. Heel blij toonde hij zich recent met de eerste goedgekeurde brandstofcel taxi op de openbare weg, volgend jaar ziet hij graag een vloot daarvan. Gaat dat lukken?

Londense taxivloot op brandstofcellen

Kort geleden konden we melden dat Intelligent Energy, met hoofdkantoor in Londen, Europese typegoedkeur kreeg op de samen met Suzuki ontwikkelde Burgman brandstofcelscooter. Ze leveren ook brandstofcellen voor de Londense taxi, die nu een Britse typegoedkeur kreeg.

Van Euro 4 naar Zero Emission

Samen met onder meer Lotus Engineering, en London Taxis International is de klassieke zwarte taxi omgebouwd op elektrische aandrijving met brandstofcelvoeding. Op een tank waterstof kan de taxi 250 mijl (400 km) uit de voeten. Burgemeester Johnson belooft een net tankstations voor waterstof in Londen op te bouwen.

De huidige TX4 taxi, leverbaar sinds 2006, loopt op een Italiaanse VM 2.5 common rail dieselmotor met 75 kW. Die haalt de Euro 4 norm, volgend jaar verschijnt een aangepaste motor die Euro 5 haalt.

Nog lang te gaan

Geruststellend meldt de fabrikant dat met een Euro 4 taxi nog 15 jaar gereden mag worden, volgens de schone-lucht-regeling die in Londen van kracht is. Pas vanaf april 2012 moeten nieuwe taxi’s aan Euro 5 voldoen. Volgens de fabrikant is het heel normaal dat deze werktuigen 750.000 km of langer meegaan.

De jaarproductie van London Taxis bedraagt nu 2700 stuks, die over de hele wereld worden afgezet. Prijzen beginnen bij 29.000 Pond, wat een brandstofcel versie gaat kosten is niet bekendgemaakt. Of er inderdaad volgend jaar al een aantal gebouwd en verkocht is moet dus nog maar blijken.

Peter Fokker (Redactie AMT)


Reageer op dit artikel