nieuws

Lightning superelektro-auto in aantocht?

Techniek

Nog een paar dagen kan op de AutoRAI de aanzet tot het nieuwe elektrisch autorijden bewonderd worden. Voorvechter van elektrisch rijden The New Motion heeft plannen het Britse Lightning te vertegenwoordigen in Nederland. Een aandachttrekker op hun stand is zeker de Lightning-sportwagen. Wat kan deze 400 pk elektro-geweldenaar?

Lightning superelektro-auto in aantocht?

Het idee is voor The New Motion natuurlijk te laten zien dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn, maar met de Lightning juist erg opwindend kan.

Begin 2007 ging The Lightning Car Company (TLCC) van start, met het doel een elektrische superauto in de GT-klasse te ontwikkelen. Al gauw werden de ambities omhoog bijgesteld. Het moesten drie modellen worden op dezelfde basis, met naast de sportwagen een suv en een sedan.

Nieuwe financiering

Het trof wat ongelukkig dat net een economische crisis opkwam, zodat investeerders niet meer voor het opscheppen lagen. Eind vorig jaar gaf TLCC aan nog 15,5 miljoen pond financiering te zoeken. Dat geld is nodig om ontwikkeling en testen af te ronden.

Halverwege 2008 had TLCC al een proefmodel van de Lightning klaar, om op de Britse autoshow te tonen. De versie die nu op de AutoRAI staat is daarvan een doorontwikkeling. Over anderhalf jaar zou de productie moeten beginnen, strikt beperkt tot 250 stuks per jaar.

Van vier- naar tweewielaandrijving

Eerst zou de Lightning vier naafmotoren krijgen van 125 kW elk. In totaal dus 500 kW, al rekent de Britse bedenker consequent in paardenkrachten, waarmee je afgerond op 700 komt. Momenteel zijn de voorste elektromotoren vervallen, en is er sprake van 300 kW ofwel 400 pk.

Nog een probleempje was dat de Britse leverancier van geavanceerde naafmotoren failliet ging. Nu moeten de motoren betrokken worden uit Duitsland, van e-Wolf. Het oorspronkelijk idee was dat de Lightning volledig elektrisch zou remmen, op de motoren. Wel zo makkelijk, want remmen en motoren samen in een wiel bouwen valt nog heel niet mee.

Voor het ontwikkelen van de omhullende auto, gebouwd op een aluminium frame, greep TLCC eerst naar een vette Ford V8-productiemotor. De auto’s zouden gebouwd moeten worden bij hetzelfde Britse bedrijf dat nu de Spyker-productie heeft overgenomen.

Li-ion superaccu’s

De imponerende neus moet uiteindelijk gevuld worden met accu’s. Voor in totaal 44 kWh opslagcapaciteit zitten er ook nog accu’s achterin. Als optie kunnen nog meer accu’s besteld worden. Standaard zou voor 240 km stroom aan boord zijn, met de ‘range extender-optie’ komt daar nog 120 km bij.

De topsnelheid is begrensd op 200 km/h, om al te hoog stroomverbruik te voorkomen. De leut moet meer komen van een 0-100 km/h acceleratie binnen vijf seconden. Hoeveel koppel de motoren leveren blijft duister, het lijkt geen overbodige luxe dat Lightning later ook een 4WD-versie van zijn sportwagen wil maken. Van extra modellen is geen sprake meer.

Nog steeds gaat men uit van lithium-titanaat accu’s van het Amerikaanse Altairnano, gebaseerd op nanodeeltjes titanaatoxide. Die zorgen voor lange levensduur en de capaciteit om heel snel lading op te nemen of af te geven. Vandaar het idee dat deze superaccu’s snel genoeg stroom zouden kunnen opnemen bij remmen op de elektromotoren, om andere remmen overbodig te maken.

Kapitaalkrachtig

Het voordeel van de Altairnano-accu’s is ook dat ze wel 15.000 laadcycli aan zouden kunnen, ruwweg driemaal zoveel als de gangbare Li-ion-accu’s op koolstofbasis. Verder zou de Lightning goed tegen snelladen bestand zijn, zodat het accupakket in tien minuten volgeperst kan worden.

Vanzelf is zo’n speeltje niet goedkoop. Eerst werd gericht op een prijs van 150.000 pond, nu is het (met twee motoren minder) verlaagd naar 120.000 pond. Dat is altijd nog 137.000 euro, en exclusief een snellaadstation van enkele tienduizenden euro’s.

Nog een klein probleempje is dat Altairnano al jaren verlieslijdend is, en nog nooit accu’s in serie produceerde. In 2010 was het verlies bijna driemaal zo hoog als de omzet. Dus helemaal zeker is het nog niet, dat de klassiek mooie Lightning gaat tonen hoe mooi elektrisch rijden kan zijn.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel