nieuws

Tyron bandenbescherming met spanningsbewaking

Techniek

Met de beschermringen van Tyron krijgt elke autoband een beetje runflat-eigenschappen, zodat bij een lekke band niet meteen desastreuze gevolgen voor voertuig en inzittenden dreigen. Nu kan er ook Tyron TPMS-spanningsbewaking aan toegevoegd worden, om vooraf te zien aankomen wanneer een band teveel spanning verliest. Dat is nieuw.

Tyron bandenbescherming met spanningsbewaking

Door afdekken van het velgbed met de Tyron-veiligheidsringen kan in het algemeen voorkomen worden dat een lege band van de velg loopt. De ringen zijn universeel, ze kunnen ook aanhangers zoals een caravan beveiligen. Dat is waardevol, want bij een klapband maar ook een langzaam leeglopende lekke band ben je de controle over voertuig of aanhanger kwijt als de band van de velg loopt.

Waarschuwing

Het minste is wel dat de velg onherstelbaar beschadigt als een lege band in het velgbed wordt gedrukt. Tyron-ringen voorkomen dat. Op een conventionele band kan daarmee nog niet ongestraft spanningsloos doorgereden worden, maar maximaal een paar kilometer naar een veilige plek om het wiel te wisselen kan met Tyron wel.

Ook met Tyron-ringen is een lege band na een klein stukje doorrijden onherstelbaar. Nog mooier dus, bedacht het bedrijf, als voortijdig te zien is dat een band spanning verliest. Vandaar het TPMS-systeem dat continu zowel spanning als temperatuur van de band meet, en draadloos doorgeeft.

Radiografisch

Op een dashboardmonitor worden de radiografisch doorgegeven waarden getoond. De sensor en zender worden in de band op de Tyron-ring gemonteerd, er is verder geen bedrading of aansluiting nodig. De monitor kan tot zeven verschillende sensorsignalen verwerken, dus ook die van een reserveband en bijvoorbeeld die van een caravan.

De monitor geeft ook een hoorbaar alarmsignaal als er een afwijkende druk of temperatuur gemeten is. De signaalontvanger kan in de sigarettenaansteker gestoken worden.

Meer info op www.tyron.info, importeur is Triorep BV.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel