nieuws

Tweeversnellings compressor met Antonov techniek

Techniek

Eind vorig jaar sloot transmissieontwikkelaar Antonov een overeenkomst met de Duitse fabrikant Neue ZWL Zahnradwerk om de miniatuur tweetraps transmissie van Antonov te gaan maken. Via Amerikaanse tuningbedrijven gaat Antonov een via die transmissie aangedreven Rotrex-compressor bieden. Zo hoopt men autofabrikanten over de streep te trekken om zulke mini-transmissies toe te gaan passen. Compressors met versnellingsbak zouden heel mooi aansluiten bij de trend naar ‘downsizing’ van automotoren om verbruik en CO2-emissie te verlagen, denkt Antonov.

Deze week draait in Stuttgart de driedaagse Engine Expo tentoonstelling waar Antonov zijn technieken aanprijst, onder meer met een Ford Mustang en Mercedes SLK voorzien van de genoemde compressor. Deze auto’s gaan verder als demo’s naar een Amerikaanse tuning roadshow. Daar is tuning door montage achteraf van een mechanische compressor altijd in trek geweest. De Rotrex is een centifugaal compressor, zeg maar een halve turbo. In plaats van een turbine die op uitlaatgas draait is een aandrijving vanaf de motor nodig. Een centrifugaal compressor is goedkoper en veel makkelijker te monteren dan compressors van het verdringertype, zoals Mercedes/AMG of Volkswagen toepassen.
Voor een redelijke laaddruk is wel een behoorlijk toerental nodig, en daar brengt Antonov uitkomst. Bij laag motortoerental zorgt de tweeversnellingsbak dat de compressor flink toeren draait, zonder hydraulische of elektrische regelorganen wordt automatisch bij oplopend motortoerental de tweede versnelling gekozen zodat de compressor niet in gelijke mate als de motor versnelt. De Antonov aandrijving werkt met mechanische koppelingen en planetaire tandwielen automatisch.

Een dergelijke meertraps aandrijving zou ook voor andere nevenaggregaten wat zijn, meent Antonov. Bijvoorbeeld om water- en oliepomp of generator niet sneller dan noodzakelijk te laten draaien en daarmee vermogensverlies te sparen. Mechanische compressors zijn nodig bij toepassing van kleine, zuinige motoren om die aan voldoende kracht bij laag toerental te helpen. Zoiets als de TSI van Volkswagen, met turbo voor hoge toeren en mechanische compressor voor laag toerental. Daar zou de Rotrex/Antonov oplossing ook iets voor kunnen zijn.

Eigen productie heeft Antonov niet, die wil alleen licenties voor hun transmissietechniek verkopen. Vandaar dat Neue ZWL bij Leipzig werd ingehuurd om de aandrijving voor de tweeversnellings Rotrex compressor te maken. Dat bedrijf kan tot 10.000 stuks per jaar produceren. Voor de tuningmarkt denkt Antonov echter dat het niet verder zal gaan dan jaarproductie van 4000 stuks, over drie jaar te bereiken. De echte hoop blijft gevestigd op grote autofabrikanten of toeleveranciers, om een licentie te nemen en hun eigen productie op te zetten.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel