nieuws

Scuderi lucht-hybride motor halveert verbruik

Techniek

Op het jaarcongres van de zeer gerespecteerde SAE, Society of Automotive Engineers, presenteerde de Amerikaanse Scuderi Group een uitdagende nieuwe visie op hybride aandrijving. Scuderi is een ontwikkelingsbureau dat zich speciaal richt op de zelf uitgewerkte dubbelzuiger motortechniek.

Scuderi lucht-hybride motor halveert verbruik

Die biedt ook de mogelijkheid remenergie terug te winnen met een drukvat dat in de motor gecomprimeerde lucht opslaat. Een interessant alternatief voor conventionele elektrohybride aandrijvingen, die de motorremwerking gebruiken om stroom op te wekken. De ‘lucht-hybride’ van Scuderi zou echter aanzienlijk goedkoper zijn dan een elektrohybride, en het brandstofverbruik ten opzichte van een gewone motor bijna kunnen halveren.

Split piston

Centraal staat de Scuderi ‘split piston’ motor, die al voor zuiniger en schoner verbranding zorgt. Dat is een dubbelzuiger ontwerp, met cilinders in paren, waarbij één cilinder dient voor compressie en de andere voor arbeid. Beide cilinders zijn verbonden met uit- en inlaat, via een slim klepsysteem. Dat laat de gecomprimeerde lucht uit de ene cilinder vlak voor het BDP in de andere (arbeids-)cilinder, waarbij pas ná BDP ontsteking volgt. Dat zou zeer gunstige NOx-waarden opleveren. De compressiecilinder loopt iets voor op de arbeidscilinder, in die laatste en in het verbindingskanaal heerst permanent overdruk.

Drukvat

Scuderi maakte er nu een hybride van door een drukvat op te nemen tussen beide gepaarde cilinders. Bij afremmen op de motor, als de arbeidscilinder geen vermogen hoeft te leveren, wordt het drukvat in de verbinding tussen de cilinders vol geperst. Dat geeft dus een extra voorraad druklucht zodat de compressiecilinder minder arbeid hoeft te verrichten tot de overdruk in het vat is opgebruikt. Het zou ook mogelijk zijn, zegt Scuderi, om een turbo op de uitlaat te monteren die het drukvat vult.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Video: Begin 2007 hoopt men de eerste prototypes in zowel diesel- als benzineversie af te hebben voor beproeving. Tot nu toe is alles voornamelijk in computersimulatie ontwikkeld.

Reageer op dit artikel