nieuws

Schonere auto mag later van Europarlement

Techniek

Autofabrikanten moeten meer tijd krijgen om de automotoren schoner te maken, stelde een meerderheid van het Europees Parlement woensdag vooruitlopend op een EU-wetsvoorstel hierover.

Schonere auto mag later van Europarlement

De CO2-uitstoot van nieuwe auto’s hoeft pas in 2015 gedaald te zijn naar gemiddeld 125 gram CO2 per kilometer. Dat is drie jaar later dan de Europese Commissie wil, maar wel iets strenger. De Europese Commissie gaat uit van 130 gram van het broeikasgas CO2 per kilometer door technische aanpassingen.

“We moeten ambitieuze doelen stellen, maar ook de industrie voldoende tijd geven voor nieuwe ontwerpen tegen zo laag mogelijke kosten”, zei de Britse liberaal Chris Davis, die het standpunt had opgesteld.

De verzachting leidt tot hevige teleurstelling bij socialisten. “Ontzettend jammer”, reageerde Dorette Corbey (PvdA). “De fabrikanten halen hun doel voor 2008 al niet en zouden hierdoor nog meer tijd krijgen. Dit scheelt heel veel CO2.”

Corbey probeert haar collega’s nog te overtuigen voordat begin 2008 het wetsvoorstel van de Europese Commissie formeel op tafel komt. Ze wil een limiet van 120 gram in 2012, daarna gevolgd door scherpere norm van 80 gram in 2020. “De fabrikanten hebben de laatste jaren veel gedaan om auto’s veiliger te maken. Nu is het tijd voor schonere modellen. Dat streven hebben ze al te lang laten liggen.”

De CO2-uitstoot is nu gemiddeld 160 gram per kilometer. Dat is amper minder dan enkele jaren geleden, omdat fabrikanten de laatste tijd veel zwaardere auto’s zoals suv’s op de markt hebben gebracht.

GroenLinks stelt dat de schone techniek er al is. “Nu al rijden meer dan een miljoen auto’s in de Europese Unie met een uitstoot van minder dan 120 gram CO2 per kilometer. Sommige hybride-autos produceren zelfs maar 60 gram CO2-uitstoot. Dit is de vernieuwende technologie die de Europese Unie moet stimuleren”, aldus Kathalijne Buitenweg (GroenLinks).

Het Europarlement pleitte woensdag ook voor verplichte milieu-informatie in autoadvertenties. De informatie over uitstoot en brandstofverbruik moet dan minstens een vijfde van de advertentie beslaan. Verder zouden fabrikanten van vervuilende auto’s een soort boete moeten betalen aan zuinige automerken, zo suggereerde het Europarlement.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel