nieuws

Nieuwe V8 diesel debuteert in Range Rover

Techniek

Voor het modeljaar 2007 dat vanaf eind dit jaar geleverd wordt waardeert Landrover zijn topmodel Range Rover op diverse belangrijke punten op. Het meest opmerkelijk daarbij is de vervanging van de zes-in-lijn dieselmotor door een gloednieuwe V8. Die TD6 diesel stamde nog van voormalig eigenaar BMW en moest vervangen worden, zoals vorig jaar al de ex-BMW benzinemotoren weken voor aangepaste Jaguar V8 machines. Nu heeft Ford ook een 3.6 V8 diesel gemaakt, die naast de met de PSA-groep gedeelde 2.7 V6 diesel gebouwd wordt in de Ford-motorenfabriek in het Britse Dagenham.

Hoewel de V6 en V8 diesels naast elkaar gebouwd worden zitten er wel belangrijke verschillen in de motoren. De cilinderafmetingen komen overeen, maar de blokhoek is verschillend. Uit 3,6 liter inhoud haalt de V8 maximaal 200 kW en een koppel van 640 Nm. Daartoe beschikt hij over twee turbo’s met variabele geometrie, waar als bijzonderheid een vacuüm smeersysteem aan vast zit. Dit zorgt dat bij terreinrijden de smering gegarandeerd blijft, ook als een turbo lager zou hangen dan het motorcarter. Dan zou de olie niet vanzelf teruglopen uit de turbo, vandaar geforceerde afzuiging.
De fabriek in Dagenham is ingericht om 25.000 van deze V8 diesels per jaar te maken, en begon in april met de productie. Dat zal, lijkt ons, niet allemaal alleen voor de Range Rover zijn.

Dat model krijgt verder een flink vernieuwd interieur, en neemt wat kenmerken over van de Landrover Discovery III. Zo krijgt ook de Range Rover nu een elektrisch bediende handrem, en het Terrain Response-systeem om met één vijfstanden knop allerlei systemen in de auto ineens te stellen voor een bepaald soort weg of terrein.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel