nieuws

Nieuwe Fiat-motor 1.4 StarJet 16v

Techniek

De gemiddelde automobilist kent zijn motor niet bij naam, maar het is voor technisch geïnteresseerden wel sympathiek dat Fiat de laatste jaren zijn motorgeneraties geen onpersoonlijk nummer maar een naam meegeeft. We hadden al FIRE en MultiJet, nu verschijnt een StarJet. Het gaat om de nieuwe zestienkleps 1.4 die nu voor de Grande Punto leverbaar is geworden.

Deze 70 kW sterke multiklepper was al beloofd toen de Grande Punto vorig jaar debuteerde, en als benzinemotor niet meer dan een achtkleps 1.4 te bieden had. Op basis daarvan werd een zestienkleps variant ontwikkeld, met enkele bijzondere kenmerken. Niet uitzonderlijk is dat deze StarJet-versie er een tweede nokkenas bij krijgt, met tandwielen gekoppeld aan de eerste die via een riem wordt aangedreven. Zeldzaam bij een zo kleine motor is wel dat op de aangedreven (uitlaat)nokkenas een verstelmechanisme zit, dat dus vanzelf ook de tweede nokkenas verstelt. Bovendien heeft de motor geregelde uitlaatgasrecirculatie, doorgaans pas bij grotere aggregaten toegepast. En dat is nog niet alles, met een schuivende plaat is de helft van de inlaatpoorten afsluitbaar, om bij lage motorlast betere werveling in de inlaat te krijgen via één poort per cilinder. Nog nooit samen in één motor vertoond, volgens Fiat. Dat durven wij te bevestigen noch ontkennen, belangrijker lijkt ook dat de Grande Punto 1.4 16v met deze techniek hetzelfde ECE-verbruik laat afdrukken als de 1.2 uitvoering.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel