nieuws

Nieuwe brandstofcelauto van Honda

Techniek

Te koop is hij nog niet, maar Honda telt zijn huidige brandstofcelauto FCX toch als productiemodel. Hij wordt in kleine aantallen gebouwd om geselecteerde afnemers daarmee praktijkervaring te laten opdoen. Bij een normale auto zou je dan spreken van de laatste preproductie fase. Er is nu zelfs al sprake van een opvolger, die over drie tot vier jaar ‘in productie’ komt. De basis daarvoor vormt het FCX-Concept studiemodel dat afgelopen herfst werd onthuld.

De komende Honda FCX kent een opbouw die veel weg heeft van de General Motors HyWire, met een laaggebouwd rollend chassis dat de hele aandrijving en diens voeding bevat. Bij Honda staan in de middentunnel de brandstofcellen, met V-Flow verticale voeding. Bovenin worden lucht en waterstof toegevoerd, onderaan komt er waterdamp uit. Honda heeft daarvoor een slim recyclingsysteem bedacht, waarmee de brandstofcellen in koude toestand opgewarmd worden met hun zelf geproduceerde waterdamp. Dat vermindert aanzienlijk het probleem van de koude start, zegt Honda

De brandstofcellen produceren verder 100 kW aan elektriciteit, voor een 80 kW elektromotor tussen de voorwielen en 25 kW exemplaren in elk achterwiel. Door de motoren zo te verdelen is voorin weinig motorruimte nodig, en ontstaat een rollend chassis met daar bovenop een carrosserie die geheel als nuttige ruimte gebruikt kan worden. Honda werkte ook nog een nieuwe compacte en lichte brandstoftank uit. Voorzien van een vulling die vijf kilogram waterstof kan opnemen bij de gebruikelijke 350 bar druk, genoeg voor 550 kilometer rijden. Verder bevat de FCX-Concept nog een reeks futuristische snufjes, zoals bediening via op de voorruit geprojecteerde iconen. Alleen door ernaar te kijken kun je airco en audio in de auto bedienen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel