nieuws

GM, DC en BMW presenteren samen hybride aandrijving

Techniek

Het geldt in de autowereld net als overal: ‘samen sterk’. Nog maar kort geleden sloten de giganten DaimlerChrysler, General Motors en BMW een overeenkomst om samen bliksemsnel hybride-aandrijfsystemen te ontwikkelen. Vooral de VS en in mindere mate Japan schreeuwden erom en alleen Toyota en Honda leverden het uit voorraad. Het Amerikaans-Europese trio hield woord en presenteert nu al het resultaat van hun gezamenlijke inspanning, geleid vanuit het Amerikaanse Troy waar GM een ontwikkelingscentrum heeft. Met hun ‘2-mode hybrid transmission’ hebben ze nu niet alleen ook een hybride aandrijflijn klaar, het is nog een hele slimme ook.

Wat het trio deed was iets waarlijk universeels ontwikkelen, dat alle deelnemende merken vrij makkelijk in allerlei verschillende modellen kunnen gebruiken. Voorlopig is het beperkt tot auto’s met motor voor en aandrijving achter of 4×4, aan een (compacter) variant voor motor en aandrijving voor wordt gewerkt. De kern van het hybride systeem is verwerkt in een soort transmissiehuis, niet omvangrijker dan een conventionele automaat, en daarom makkelijk in allerlei auto’s achter de meest uiteenlopende verbrandingsmotoren te hangen.

Is dat al slim, nog handiger is dat het huis twee elektromotoren bevat en daarbij planetaire tandwielstelsels die vier vaste versnellingen geven. Zo kunnen één of beide elektromotoren de verbrandingsmotor assisteren bij optrekken, dan wel bij afremmen energie terugwinnen door als generator te werken. De vier mechanische overbrengingen zorgen dat de elektromotoren niet in een breed toerengebied hoeven werken om de auto uit stilstand te versnellen. Maar in een heel smal toerengebied draait een elektromotor met hoog rendement, vandaar dat een mechanische transmissie erbij (met altijd hoog rendement) zo gunstig is.

Het is nog niet exact bekend wanneer bij BMW, DaimlerChrysler of General Motors het eerste hybridemodel met deze aandrijving verschijnt, maar de productie daarvan zou al volgend jaar beginnen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel