nieuws

Europarlement past CO2-eisen auto’s aan

Techniek

Nieuwe auto’s hoeven niet zo snel aan strenge Europese CO2-eisen te voldoen als gepland, vindt het Europees Parlement. De eisen hoeven niet in 2012 in te gaan, maar in fasen tot 2016. De geplande boetes voor te vervuilende autofabrikanten moeten gehalveerd. Dat blijkt uit een compromisstandpunt van liberalen en christendemocraten, dat maandagavond is goedgekeurd in de industriecommissie van het parlement.

Europarlement past CO2-eisen auto’s aan

Socialisten en groenen stemden tegen. “We zien dit absoluut niet zitten”, reageerde Europarlementslid Dorette Corbey (PvdA) teleurgesteld. “Dit compromis is niet ambitieus genoeg. De automobilisten krijgen zo geen zuinigere auto’s en de industrie hoeft amper te innoveren.”

VVD-kandidaatlijsttrekker Toine Manders is juist blij met de versoepeling. “Per saldo is dit goed voor het milieu en voor de werkgelegenheid in Europa”, zei hij. “En daarvoor zitten we hier in het Europees Parlement.”

De afzwakking van de CO2-eisen komt er vooral op aandrang van Duitse en Franse Europarlementsleden, met het oog op banenbehoud bij de fabrieken in hun land. De Duitse bondskanselier Angela Merkel had eerder gepleit om fabrikanten van zware auto’s te ontzien. Duitsland maakt veel zware auto’s, zoals Mercedes. Het compromis van liberalen en christendemocraten zette wel een streep door een beoogde uitzondering voor fabrikanten met minder dan 300.000 auto’s per jaar. Die uitzondering voor de CO2-eisen komt nu te liggen op 15.000.

Milieuorganisatie Greenpeace reageerde maandag teleurgesteld op het compromis. “Het is twijfelachtig of de EU de klimaatdoelen ooit haalt, gezien de zwakke boetes en enorme mazen in de wet”, zei activiste Franziska Achterberg.

Het parlement wil deze en komende maand overleggen met de EU-landen over een akkoord. Minister Jacqueline Cramer (Milieu) pleitte in maart juist voor strengere in plaats van soepelere normen. Ze wil ook hogere boetes.

Het plan van de Europese Commissie was dat nieuwe auto’s in 2012 nog maar 130 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Nu is dat gemiddeld 158 gram. Porsche is nu koploper met 297 gram.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel