nieuws

Bridgestone verfijnt zijn ‘elektrisch wiel

Techniek

Hoewel in autobanden steeds weer verbeteringen mogelijk blijken zien we toch dat de grootste bandenmerken hun blik verruimen, naar de band als onderdeel van het hele onderstelsysteem. De eigenschappen van banden, wielophanging, vering en demping beïnvloeden immers elkaars werking. Met name Michelin en Bridgestone laten met enige regelmaat weten zulke totaalsystemen te bestuderen en ontwikkelen. Daarbij denkt Bridgestone al aan concrete kansen ooit zijn ‘in-wheel motor’ te kunnen leveren aan autofabrikanten. Daarom wordt dit wiel-en-motor systeem verder ontwikkeld, in samenwerking met Japanse elektromotor- en remsysteemleveranciers. En is nu een derde generatie gepresenteerd.

De eerste versie verscheen in 2003: een band/wiel combinatie met elektromotor in de naaf, compleet met schijfrem en vering erbij. Een jaar later kwam de verbeterde versie 2, waarvoor Bridgestone samen met de nu onthulde kleinere en lichtere versie 3 serieuze marktkansen ziet. Door de opkomst van auto’s met hybride of brandstofcelaandrijving is elektrische voortstuwing weer heel actueel.

Voor kleinere auto’s met dito formaat wielen maakte Bridgestone een kleiner en lichter elektromotor waarbij niet de buitenring als rotor dient, maar het centrale deel. Ook werd een dynamische demper ontwikkeld om het nadeel van de onafgeveerde massa die de motor toevoegt te bestrijden. Het komt neer op een hydraulisch gedempt contragewicht aan de motor. Verder ontwikkelt Bridgestone bijpassende banden om het veergedrag van het wiel met alles erop en eraan te optimaliseren.

Theoretisch heel mooi, als een auto geen transmissie of differentieel meer nodig heeft, en de motoren in de wielen zitten. Geen aparte motorruimte meer nodig, en ideaal voor sturing van het weggedrag als de aandrijving per wiel apart traploos regelbaar wordt. Maar het zal vast niet goedkoop zijn.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel