nieuws

Beru ISS 2 voor frisse diesels

Techniek

Diesels staan bekend als ‘slow starters’. Vroeger moest er zelfs uitgebreid voorgegloeid worden. Met de moderne diesel gaat dat gelukkig een stuk beter. Toeleverancier van de auto-industrie Beru introduceert nu een snelstartsysteem dat zelfs bij –25 °C een ‘ottomotorische startsnelheid’ belooft. Bovendien produceren diesels dankzij het systeem bij diezelfde buitentemperaturen al meteen vanaf de eerste omwenteling citroentjesfrisse uitlaatgassen.

Beru noemt zijn systeem: ISS 2. Die ‘2’ staat voor tweede generatie. Dat doet vermoeden dat er ook een eerste generatie van het ‘Instant Start System’ is. Dat klopt. Al sinds 2001 starten heel wat diesels van onder meer BMW, Mercedes en Volkswagen dankzij de supersnelle gloeibougies van Beru.

In de tweede generatie van dit systeem gaat het ‘snelstartcomputertje’ het een stuk drukker krijgen. Het gaat namelijk niet meer alleen de gloeibougies aansturen maar daarnaast ook een verwarmingselement voor de inlaatlucht. Bovendien verricht het die taken in nauw overleg met het motormanagement. Daardoor zorgt ISS 2 niet alleen voor een flitsende en superschone koude start bij ijzige temperaturen maar kan het ook assisteren bij het regenereren van het roetfilter.

Hoe? Door de bougies te laten gloeien en de inlaatluchtverwarming vol aan te zetten. Dat laatste is vooral bedoeld om de motor (elektrisch) zwaarder te belasten, zodat ook in stadsverkeer de uitlaatgastemperatuur voldoende oploopt om het roetfilter schoon te branden.

Ja, u leest het goed: de motor zwaarder belasten om het milieu te ontlasten…

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel