nieuws

Amerika dieselt schoon, en Europa?

Techniek

Volkswagen, Audi en DaimlerChrysler gaan met ultraschone Bluetec-diesels Amerika veroveren. Zo liet Volkswagen op de Detroit Motor Show een Jetta TDI met NOx-opslagkatalysator debuteren. Pas over een jaar of vijf kunnen we zulke schone diesels op de Europese wegen verwachten.

Amerika dieselt schoon, en Europa?

In vijf Amerikaanse staten geldt nu al de T2B5-uitlaatgasnorm (Tier 2/Bin 5) voor diesels. Als we die vergelijken met de bij ons geldende Euro 4-norm is het wel even schrikken. De roetuitstoot mag in die staten ongeveer een kwart zijn van wat het bij ons is en de NOx-uitstoot zelfs nog geen vijfde.

De Euro 5-norm van 2009 concentreert zich vooral op terugdringing van roet vanwege het beruchte fijnstof, zodat we ook dan nog een factortje vier boven het huidige Amerikaanse NOx-niveau zullen zitten.

Kortom, voor Euro 5 hoeven de autofabrikanten geen nieuwe technische hoogstandjes uit de kast te halen. Het huidige roetfilter volstaat.

Hoogstandjes

In Amerika zijn die hoogstandjes dus nu al nodig. De Volkswagen Jetta, die nu op de Motor Show van Detroit staat, heeft behalve een common rail-systeem, dat tot zes keer inspuit onder 2800 bar, een roetfilter en EGR ook nog een NOx-opslagkatalysator. Tijdens normaal bedrijf wordt daarin NOx gebonden. Is de katalysator vol, dan zijn een paar seconden rijk mengsel voldoende om de opgeslagen stikstof weer vrij te maken en in onschadelijke vorm de uitlaat uit te sturen.

AMT reed al met deze superschone Jetta TDI, in Europa nog wel. In de januari-uitgave van Auto & Motor TECHNIEK leest u nauwkeurig hoe de NOx-opslag in zijn werk gaat.

Overigens wordt deze manier van NOx terugdringen Bluetec Light genoemd. Voor zwaardere motoren komt in de Amerikaanse diesels van Mercedes, Volkswagen en Audi nog zwaarder geschut van stal. Daarvoor wordt de SCR-katalysator ingezet. Die kennen we van de Euro 5-trucks. Dat systeem maakt gebruik van een ureum-oplossing (AdBlue) die voor de SCR-katalysator wordt ingespoten. De oplossing wordt omgezet in ammonia. In de katalysator zet dat de NOx om in zuurstof en stikstof.

In tegenstelling tot truckchauffeurs hoeven Amerikaanse dieselrijders geen AdBlue te tanken. Hun voorraadje reikt tot de volgende onderhoudsbeurt en wordt in de werkplaats bijgevuld.

Wachten op de wet

De techniek is er dus, maar voorlopig dieselen we in Europa nog door op een veel vuiler niveau. De kans dat autofabrikanten zonder wettelijke dwang naar genoemde uitlaatgasreinigingsmiddelen grijpen, is niet zo groot. Die extra voorzieningen zijn namelijk niet goedkoop en de NOx-opslagkatalysator heeft bovendien een ongunstige invloed op het brandstofverbruik. Dat laatste is niet alleen vervelend voor de automobilist, maar ook voor de autofabrikant. Die heeft zich namelijk vrijwillig vastgelegd op een maximale CO2-uitstoot van 140 gram per km in 2008.

Tja, en CO2-uitstoot mag dan een wereldwijd probleem zijn, in de VS speelt het geen rol. En al deed het dat wel, dan nog produceert een diesel met een iets verhoogd verbruik er heel wat minder van dan de benzineslurper die hij vervangt.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel