nieuws

Hytruck: techniek van de toekomst, vandaag beschikbaar

Techniek

Nulemissie, waterstof en brandstofcellen, het lijkt allemaal nog erg ver weg, maar de techniek is beschikbaar. Op de BedrijfsautoRAI levert nieuwkomer Hytruck het bewijs met een praktische distributietruck. Die was meteen goed voor de Terts Innovation Award. Hoe werkt de Hytruck?

Hytruck: techniek van de toekomst, vandaag beschikbaar

De Hytruck ziet er niet spectaculair uit. Het uiterlijk van dit zero-emission distributievoertuig wijkt nauwelijks af van een standaard 7,5 tons Mitsubishi Canter. Onderhuids zijn er wel grote verschillen. Motor, transmissie, aandrijflijn en dieseltank van de Mitsubishi zijn compleet verwijderd. Hun plaats is ingenomen door twee 8 kW Nedstack-brandstofcellen, twee lithium-ion-fosfaat batterijpakketten, een kevlar waterstoftank en twee elektrische wielmotoren.

Tot 50 km/h…

Goed de brandstofcellen leveren samen 16 kW. Is dat voldoende voor een truck met 3,4 ton laadvermogen en een GVW van 7,5 ton? Antwoord: ja, tenminste, als het voertuig niet sneller hoeft dan 50 km/h.

…en daarboven

De truck moet natuurlijk sneller kunnen. Vandaar dat de batterijen bijspringen als de belasting hoger wordt. De batterijen kunnen een nominaal vermogen leveren van 25 kW en kunnen dat zonder bijladen een uur volhouden. De ruim 40 kW gezamenlijk vermogen geeft de Hytruck een top van 85 km/h, precies genoeg voor een distributievoertuig.

Tussentijds opladen

Overigens worden de batterijen wel tussentijds opgeladen. Allereerst natuurlijk door de brandstofcellen bij stilstand of lage belasting. Daarnaast regenereren de wielnaafmotoren elektrische energie tijdens het remmen.

Nog even geduld

De kevlar waterstoftank heeft een inhoud van 227 liter. Bij een druk van 350 bar past daar 5,8 kg waterstof in. Dat is voldoende voor een actieradius van 350 tot 400 km, zegt Hytruck. Kortom, de Hytruck is een volwaardige distributietruck die locaal geen enkele vervuiling achterlaat. Nu nog even wachten op de waterstoftankstations.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Hytruck in de praktijk:

Klik hier voor een video

Reageer op dit artikel