nieuws

Besparen met variabele aandrijving van hulpcomponenten

Techniek

Eind van de maand zal Fallbrook Technologies op een conferentie van de SAE praktische voorbeelden demonstreren van zijn CVP accessoire-aandrijving. Door variabele aandrijving van waterpomp, airco en generator valt energie te sparen, en een paar procent op het brandstofverbruik van een auto. Hetzelfde NuVinci-idee bewees zich als fietstransmissie al. Een nuttige vinding?

Besparen met variabele aandrijving van hulpcomponenten

Fallbrook Technologies werd in 2004 speciaal opgericht om de NuVinci-techniek te gaan produceren, en nieuwe toepassingen te ontwikkelen. Vanaf 2007 draait de productie voor fietsen en andere lichte voertuigen. Een van de afnemers is Batavus.

Het idee van de traploze NuVinci-transmissie kan veel breder toegepast worden. Daarvoor wil Fallbrook samenwerken met ontwikkelingspartners. De simpele opbouw, compactheid en gunstige prijs zijn de voordelen tegenover andere transmissies, belooft de fabrikant.

Kantelende kogels

Kern van de traploze NuVinci-overbrenging is een kring van stalen kogels, die om kantelbare asjes draaien. De kogels zitten geklemd tussen twee drukschijven, eentje als ingaande en eentje als uitgaande aandrijving.

Een schuifmechanisme laat de asjes waarop de kogels draaien kantelen. Dat mechaniek met de asjes draait niet. Door de asjes, die dwars tussen de drukschijven staan, te kantelen verandert het raakpunt waar de schijven op de kogels liggen.

Ligt dat punt dichtbij een asje, dan draait de kogel sneller dan wanneer het aanraakpunt ver van het asje ligt. Er is een versterkend effect doordat aan de andere kant van de kogel, bij de uitgaande schijf, het raakpunt tegengesteld versteld wordt.

Deze animatie laat mooi de werking zien van het NuVinci-idee. De traploze transmissie bewees zich al in de fietstechniek.

Nevenaggregaten regelen

Omdat het NuVinci-systeem weinig onderdelen bevat kan het goed in de naaf van een riempoelie ondergebracht worden. Daarmee kunnen aandrijfkoppel en toerental van het aangedreven apparaat geregeld worden.

Dat is nu net wat in automotoren sterk opkomt, besparing van energieverliezen door de werking van hulpaggregaten te gaan regelen. Daar ziet Fallbrook dus een mooie markt opdoemen.

Met een NuVinci-transmissie kan de waterpomp langzaam draaien zo lang geen maximale koeling nodig is. De generator kan al bij stationair motortoerental juist hard draaien en goed stroom leveren, zonder dat bij sneller draaiende motor het toerental van de generator uit de hand loopt.

Ook zou de NuVinci op diezelfde manier een mechanische compressor kunnen aandrijven, die dan bij laag toerental al veel druk levert.

De enige die hier niet blij mee zal zijn is transmissiespecialist Antonov. Die poogt ook al enige tijd poelies met variabele aandrijving te promoten. Alleen gebruiken zij daarin een niet traploos werkend mini-automaatje met twee of meer vaste versnellingen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel