nieuws

WABCO elektronica beschermt trailer

Techniek

Ook bij trucks rukt elektronica steeds verder op, vooral als het gaat om geavanceerde veiligheidssystemen. Sinds 1998 past WABCO ook elektronica toe op het remsysteem voor trailers, vervolgens aangevuld met sturing voor de luchtveren. Aan het nieuwste EBS E1 elektronisch gestuurde remsysteem zijn nu weer slimme hulpjes toegevoegd. Maak kennis met OptiLoad, OptiTurn, Tilt Alert en Bounce Control.

WABCO elektronica beschermt trailer

De term EBS, voor Electronic Braking System, wordt al gevoerd sinds het eerste elektronisch gestuurde remsysteem voor trailers van 1998. Daarvan is de E-versie de laatste generatie, en wordt al lang gecombineerd met sturing voor luchtvering.

OptiLoad

De nieuwste functies hebben allemaal te maken met de regeling op het veersysteem. Hier zorgt de functie OptiLoad voor automatische compensatie bij gedeeltelijk uitladen van een oplegger.

Wanneer dat gebeurt spreekt vanzelf dat eerst de lading achter of boven de traileras(sen) eruit gaat. Met als gevolg dat de gewichtsverdeling van de resterende lading meer naar voren, op de achteras van de trekker komt.

Die kan daardoor over de maximaal toegestane asdruk gaan, wat zowel verboden is, als slecht voor die as. OptiLoad past dan automatisch de druk in de vering van de trailer aan, als tegenwicht voor de gewichtsverschuiving.

OptiTurn

Bij OptiTurn wordt de achterste as van een trailer opgetild bij langzaam rijden door krappe bochten. Hiermee wordt voorkomen dat de achterste wielen schrapen over het wegdek. Scheelt bandenslijtage, en de trailer draait makkelijker. Volgens WABCO kan dan zelfs een meesturende as worden uitgespaard.

Extra beschermingen

In samenhang met de druk in de vering van een oplegger kan ook in dwarsrichting de gewichtsverdeling worden bepaald. Dat gebruikt WABCO bij Tilt Alert, voor tippers met laadbak of tank.

Wordt op een eenzijdig hellende ondergrond de volle laadbak of tank geheven, dan houdt Tilt Alert automatisch bij of de combinatie van trekker en oplegger hierdoor niet dreigt te kantelen. Een geluidssignaal en waarschuwingslamp slaan dan alarm, dat niet verder geheven mag worden.

Veerregeling is weer aan de orde bij Bounce Control. Bij in- of uitladen van een oplegger behoort die op de parkeerrem te staan. Wordt dan voor het wegrijden de rem gelost, dan neigt de oplegger vaak even te stuiteren in zijn veren. Het chassis werkt onder invloed van verhoogde of verlaagde belading, zodra de wielen dat vrij laten.

Om nu te voorkomen dat door deze stuiterbeweging een laadperron of de trailer beschadigt, zorgt Bounce Control, met een druk op de knop van het regelpaneel, dat de vering automatisch dit stuiteren wegdempt en daarna in gewone rijstand terugschakelt.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel