nieuws

Vialle brengt directe LPG-injectie!

Techniek

Langzaam komt de belangstelling voor autogas weer wat terug, omdat er CO2-uitstoot mee te sparen valt. Heel voorzichtig komen zelfs enkele autofabrikanten met LPG-varianten, die af-fabriek zijn omgebouwd. Inspelend op deze groeiende belangstelling lost Vialle het probleem op dat directe injectie en LPG niet samengaan. Vanaf september gaat dat wel!

Vialle brengt directe LPG-injectie!

Zowel bij Nederlandse en Duitse inbouwcenters als op de Frankfurter autoshow presenteert Vialle dan LPdi. Afgeleid van het LPI-systeem voor vloeibare LPG-injectie, maar dan aangepast aan directe benzine-injectie.

Hoe doen ze dat?

Nu wilt u natuurlijk ook weten hoe ze dat voor elkaar krijgen. LPG wordt net als de benzine direct en vloeibaar ingespoten. Een net zo hoge druk als in de benzineventielen, van 100 tot 150 bar, is niet nodig. LPG verdampt toch wel, dat hoef je niet heel fijn te verstuiven.

Nu kun je in het inlaatspruitstuk best gaatjes bijmaken voor LPG-inspuitventielen, maar in de cilinder kan dat niet. Het kan dus haast niet anders of Vialle combineert benzine- en LPG-injectie in hetzelfde gat in de cilinder. Het directe LPdi-systeem kan zowel af-fabriek als achteraf ingebouwd worden, bericht Vialle.

Hoe het precies in elkaar zit kunnen wij ook nog niet achterhalen, op dit moment. Maar binnenkort meer daarover.

Extra klanten

Directeur Peter Rutten van Vialle noemt een adviesprijs voor de LPdi-installatie van 2.800 Euro, niet schrikbarend duurder dan LPI. Hij rekent op klantenwinst, omdat tot nu toe direct ingespoten motoren niet op LPG omgebouwd konden worden. Ook met LPI-injectie in het inlaatspruitstuk verbranden de injectieventielen voor benzine, zonder de koeling van benzine die erdoor loopt.

Directe injectie gaat sterk opkomen, is de algemene voorspelling. Voor een nog lager verbruik en schonere uitlaatgassen zal het ook wel moeten. Hierop moest Vialle eigenlijk wel inspelen, en dat deden ze dus.

Handig is natuurlijk dat LPI toch al het normale motormanagement, met al diens uitgebreide functies, gebruikt voor de autogas-inspuitregeling. Dat zal bij LPdi niet anders zijn. Alle bijzonderheden hierover onthulde Auto & Motor TECHNIEK in nummer 3 van dit jaar, als u vast meer wilt weten.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel