nieuws

Variabele waterpompen voor trucks

Techniek

Brandstofverbruik is voor trucks een van de allerbelangrijkste elementen, van grote invloed op de bedrijfskosten. Elk beetje besparing is dus zeer welkom. Pierburg heeft een waterpomp ontwikkeld met traploos regelbare opbrengst, die wel wat lijkt op een VTG-turbo. Via een heel andere weg werkt Behr ook aan een regelbare pomp, weten we. Waar gaat het om?

Variabele waterpompen voor trucks

Verschillende regeling

Pierburg en Behr houden het dus op mechanische pompen. Pierburg regelt hem nu door rondom het pompwiel draaibare vanen te zetten. Door de vanen met elektrische bediening meer of minder open te zetten verandert de pompopbrengst, en daarmee het opgenomen vermogen.

Langs een heel andere weg denkt Behr. Die wil het toerental van de pomp gaan regelen, door de aandrijfpoelie van een viscokoppeling te voorzien. Het aangrijpen van de viscokoppeling kan elektronisch gestuurd worden.

Een waterpomp met elektromagnetische koppeling heeft Pierburg al in productie. Volvo gebruikt hem sinds 2008. Maar hier is sprake van tweetrapsregeling, niet traploos.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel