nieuws

Schaeffler maakt Cayenne 10% zuiniger

Techniek

Als ieder zijn steentje bijdraagt kan de auto flink aan zuinigheid winnen. In het project CO2ncept-10% monteerde Schaeffler een reeks aangepaste onderdelen op een Porsche Cayenne om de wrijving in de aandrijflijn te minimaliseren. Resultaat: de V8 is 10% zuiniger in de NEDC-cyclus. Hoe speelde Schaeffler dat klaar?

Schaeffler maakt Cayenne 10% zuiniger

Eerst de motor. Schaeffler (van LuK, FAG en INA) verruilde de hydraulische VarioCamPlus-verstellers op de inlaatnokkenassen voor elektromechanische exemplaren. Tevens kreeg de Cayenne geoptimaliseerde klepstoters aan inlaatzijde en kassa: -4,1% in brandstofverbruik. Verminderde wrijving in de kleppentrein, in de kettingaandrijving daarvan en in de multi-V-aandrijving leverden nog eens 1,7%.

Minder wrijving in de diffs

Ook buiten de motor is het nodige te winnen in een suv als de Cayenne. De rollagers in voor- en achterdifferentieel gingen eruit en daarvoor in de plaats kwamen dubbelrijige kogellagers (Twin Tandem Bearings). Verbruikswinst 1,1%. Dat lijkt niet zo indrukwekkend, maar het betekent wel 35% minder wrijving in het voordifferentieel en zelfs 42% achter.

Verstelbare stabilisatorstangen

Ook de wiellagers kregen multirij-kogellagers. Samen met de elektromechanische verstelling van de stabilisatorstangen voor en achter leverde dat de 3,2% die de 10% verbruikswinst vol maakt.

Hydrauliek? Weg ermee!

Opvallend, de grootste winst wordt gehaald door het verruilen van hydraulische componenten voor elektromechanische. De verklaring: elektromechanische verstelling vraagt alleen energie als er daadwerkelijk versteld wordt. Bij hydraulisch bediende componenten moet de pomp continu voor druk zorgen. Ook als er niet versteld wordt.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel