blog

Elektrisch rijden in Amsterdam en in Doetinchem

Techniek 3038

Hoe gaat het ondertussen met de elektrische auto? Nou, niet zo goed eigenlijk. De verkopen van PHEVs zijn ingestort en De Volkskrant introduceerde begin dit jaar een nieuw woord voor een groeiend probleem: de ‘laadpaalklever’. Dat is een auto die wel aan de paal staat maar niet laadt. Overigens hebben laadpalen buiten de randstad weer met heel andere verschijnselen te maken…

Elektrisch rijden in Amsterdam en in Doetinchem
Laadpaal in Amsterdam. Geen minuutje onbezet. Maar zijn deze auto’s ook aan het laden? Die kans is maar 19 %.

De laadpaalklever is een probleem las ik op laadpunt.nl: “Op basis van een meting in 2015 en 2016 onder 2,5 miljoen laadsessies, werd er gemiddeld 19 % van de parkeertijd geladen.” En dat gaat dan nog alleen over de laadsessies. Een auto (elektrisch aangedreven of niet) kan natuurlijk ook parkeren bij een laadpaal zonder überhaupt een laadsessie in gang te zetten. In werkelijkheid zal de laadtijd bij zo’n paal dus nog minder zijn dan 19 % van de parkeertijd.

Auto verzetten na het laden?

En dus vraagt laadpunt.nl zich af: “Moet een EV-rijder zijn auto dan wegzetten als die volgeladen is?” En dan opnieuw de zoektocht starten naar een vrije parkeerplaats? Maar nu met gelijke kansen als de achterblijvers die nog steeds fossiel rijden? Dat kun je de EV-rijder toch niet aandoen! Toch wel, want de aanbieders van laadpaalstroom verzinnen inmiddels allerlei maatregelen om het parkeren zonder opladen tegen te gaan.

Laadpaal in Doetinchem. Oehoe, is daar iemand?

Parkeerplaats in Doetinchem

Tot zover de randstad. Nederland is namelijk groter dan Amsterdam en Utrecht. Zo liep ik laatst door Doetinchem. Mijn auto stond op een grote parkeerplaats net buiten het centrum. Ja, Doetinchem heeft een centrum, en sterker, ik moest betaald parkeren.

Gras voor de laadpaal

Mijn oog viel op de laadpaal en de twee vrije parkeerplaatsen ervoor. Een wit bordje onder het blauwe P-bord riep: ‘let op! betaald parkeren’. Een duidelijk standpunt van de Gemeente Doetinchem: “Ja beste EV-rijder, u denkt dat voor u alles gratis is, maar zo werkt het hier niet!”

En er viel me nog iets op. Zei ik al dat het hier gaat om een druk bezette parkeerplaats? Zelf kon ik nog net een van de laatste vrije plekjes bemachtigen. Ondertussen waren de twee EV-plekjes niet alleen leeg, er groeide zelfs gras tussen het plaveisel…

Geen olie

“Dat komt”, legde een EV-rijder me uit, “omdat elektrische auto’s geen olie lekken.” Ik moest lachen. Maar had hij gelijk? Op zoek naar het antwoord kwam ik op de Klimaatmonitor terecht. Dat is een website van het Ministerie van I&M, waarop je per gemeente allerlei gegevens over elektrische mobiliteit kunt vinden. Zo zijn er in Doetinchem 396 elektrische auto’s (op 57.000 inwoners). Slechts 30 daarvan zijn zuiver elektrisch, de andere 366 hebben óók een verbrandingsmotor aan boord en kunnen dus ook heel ouderwets… olie lekken.

Hoe kan dat?

Maar serieus, waarom staat daar nooit een auto? Op de Klimaatmonitor vind je ook per gemeente hoeveel (semi)publieke laadpunten er zijn. 48 in Doetinchem. Dus 8,25 elektrische auto’s per laadpaal. Hoe dat in Amsterdam is? 3216 (semi)publieke laadpunten op 5014 elektrische auto’s (waarvan 1855 vol elektrisch) maakt maar net anderhalve auto per laadpunt.

Achterhoekse humor, e-Corsa uit 2001.

Elektrische Corsa C

Tjee, dus Doetinchem heeft meer dan vijf keer zoveel e-auto’s per laadpunt als Amsterdam en toch wordt er in Amsterdam gevochten om de laadpalen en worden ze in Doetinchem overwoekerd door onkruid. Hoe kan dat? Ik liep door en dacht erover na. Ik passeerde een Opel Corsa uit het begin van deze eeuw. Op de voorbumper zat… een buitenstopcontact. De eigenaar stond ernaast. “Goed gezien, een buitenstopcontact”, zei de man lachend. “Zit nergens op aangesloten, zo op de bumper vastgezet. Maar weten die controleurs veel, ik moet toch stroom hebben!? Haha! Maar inmiddels werkt het niet meer, ze hebben mijn snoer gestolen.”

Probleempje

Ok, dus dit soort grappenmakers komen er ook nog bij. Nog meer auto’s op die 48 laadpalen. En toch staan ze wortel te schieten. Zou het komen omdat de Doetinchemse EV-rijder de ruimte heeft om zijn auto thuis op te laden? En kan de Amsterdamse EV-rijder dat niet? Goh, dus in de grote stad voldoet de beperkte actieradius van een EV, maar heb je een laadprobleem. En in de provincie heb je dat niet, maar schiet de actieradius te kort. Of ben ik nu te pessimistisch?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels