blog

Blog: Rijden of gereden worden?

Techniek 1929

Telematica, elektrisch rijden, autonoom rijden en autodelen. Dat zijn vier trends waar afgelopen jaar veel over geroepen en geschreven is. Natuurlijk doen we dat in AMT met een technische bril op. Deze trends stonden onlangs ook centraal bij BMW Nederland in Rijswijk. Het Duitse automerk viert dit jaar zijn 100e verjaardag en nodigde de pers uit voor een presentatie.

Blog: Rijden of gereden worden?
Semi-autonoom (level 2) de file door met wel de hand licht aan het stuur in een BMW 740Le. Wanneer geven we het stuur echt uit handen?

BMW deelde er zijn toekomstvisie op het modellengamma en de vier eerder genoemde trends, en liet de pers kennismaken met de nieuwe 5 Serie. Om in de sfeer te blijven, liet ik na de bijeenkomst mijn eigen auto staan om met een goed uitgeruste BMW 740Le huiswaarts te keren. Een auto waarin je gechauffeurd hoort te worden, maar gelukkig ben ik gek op autorijden. Eenmaal op weg kwam er van zelf rijden niet veel terecht. Slecht weer en de drukke novembermaand resulteerden in een monsterfile. De drukste avondspits ooit, las ik later.

Autonomie level 2

Dankzij moderne systemen is autonoomrijden level 2 mogelijk. Niet alleen in dure topmodellen, ook betaalbaarder auto's zijn al voorzien van deze systemen.

Dankzij moderne systemen is autonoom rijden level 2 mogelijk. Niet alleen in dure topmodellen, ook betaalbaarder auto’s zijn al voorzien van deze systemen.

Gelukkig zitten er in zo’n 740Le allerlei handige snufjes. De navigatie had allang door dat het land vol stond, maar kon geen betere optie vinden dan gewoon de voorganger te volgen. En dat gaat automatisch. Dankzij Lane Keeping Assistant en Adaptieve Cruise Control rijdt deze auto ‘semi-autonoom’. Even wennen, maar het werkt prima. De auto volgt de voorganger, al is de tussenafstand wat groot. Regelmatig schieten andere auto’s in het iets te grote gat voor me. De auto stuurt keurig mee (tot 210 km/u, zegt de brochure) met het verloop van de weg. Helemaal niet opletten is er overigens niet bij. Een hand (of knie) aan het stuur blijft nodig. Zo maakt de BMW-software duidelijk dat de berijder verantwoordelijk is en niet de auto.

Techniek ontwikkelt snel door

Kortom, de technische ontwikkeling gaat snel, maar tussen de berijder een hoop gedoe uit handen nemen en de verantwoordelijkheid overnemen ligt nog een lange weg vol technische en juridische obstakels. Gelukkig maar, want zelf sturen blijft toch het leukst. Maar ook jammer, want een echt autonome auto biedt gigantische mogelijkheden. Hoe je er ook tegenaan kijkt, belangrijker is dat de techniek zich in hoog tempo doorontwikkeld, dat het uiteindelijk altijd weer anders loopt dan iedereen verwacht, maar dat je je toch zo goed mogelijk op de uitdagingen van de toekomst moet voorbereiden. Alleen dan blijf je zelf aan het stuur. Ik wens je namens het hele AMT-team veel autonomie en alle goeds voor het nieuwe jaar.

Tom Polman, hoofdredacteur AMT

AMT 12 viel vrijdag 23 december bij de abonnees op de mat. Heb je nog geen abonnement? Bekijk dan onze aantrekkelijke aanbiedingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels