artikel

Auto van suiker rijdt 1:300

Techniek 1479

Ok, we moeten minder CO2 uitstoten en we moeten zuiniger zijn op de schaarse grondstoffen die moeder Aarde biedt. Maar hoe? Met elektrische auto’s die voor het vervoer van meestal maar één mens vele honderden kilo’s aan batterijen meetorsen? Een groep studenten van de TU-Eindhoven vindt van niet. Zij ontwierpen Noah…

Auto van suiker rijdt 1:300
Noah is kleiner maar net zo comfortabel als productieauto's en véél milieuvriendelijker.

“Het milieueffect van een auto wordt niet alleen bepaald door zijn verbruik, maar net zo goed door de productie ervan en de uiteindelijke recycling”, zeggen de studenten van het TU/Ecomotive-team van de TU Eindhoven. “Daarom ontwikkelden wij een auto die op al deze aspecten is geoptimaliseerd.” Het resultaat is Noah, een ultralicht batterij-elektrisch aangedreven prototype op basis van vlasvezel en suiker. Daarmee zou zelfs een stroomverbruik van 30 Wh/km mogelijk zijn. Omgerekend naar benzine komt dat overeen met een verbruik van 1 op 300.

Lichtgewicht

Het studententeam over hun auto: “Noah is een elektrische stadsauto met twee comfortabele zitplaatsen en een ruime kofferbak, een top van 110 kilometer per uur. Noah weegt, zonder batterijen, 360 kilo, wat nog niet de helft is van elektrische productieauto’s.” En: “Met maar 60 kg aan batterijen, goed voor 11,3 kWh (een Tesla torst meer dan 700 kg aan batterijen met zich mee) komt de auto bij een alledaagse rijstijl al 240 km ver”, verzekert het studententeam.

Noah krijgt kenteken

Voor de duidelijkheid, Noah is een echte auto: “Het lage totaalgewicht van 420 kg leidt tot bijzonder goede wegligging. Het prototype gaat binnenkort naar de RDW om toegelaten te worden tot het wegverkeer.”

Niet Spartaans

Noah mag dan kleiner en lichter zijn dan reguliere auto’s, hij biedt vergelijkbaar comfort: “Makkelijke instap, leren bekleding en een uitgebreid infotainmentsysteem.”

Op de weg

TU/ecomotive is een studententeam van de TU Eindhoven dat elk jaar een nieuwe duurzame auto bedenkt en bouwt. Het team bestaat al zes jaar en komt voort uit een Shell Ecomarathon-team. “Inmiddels past die Ecomarathon-aanpak ons niet meer. De afgelopen jaren hebben we auto’s ontwikkeld die ook echt de weg op mogen. Ons doel is te laten zien dat het mogelijk is om een echte auto te maken die over de hele levensduur weinig milieubelastend is, zonder Spartaans te zijn.”

Kijk dit kunnen jullie ook, maar dan beter

Suiker en vlas

Bijzonder in Noah is het gebruik van een bioplastic die kan worden gemaakt van suiker. Het chassis en het interieur zijn gemaakt van sterke sandwichpanelen, van dit bioplastic en van vlasvezel. De carrosserie is gemaakt van vlasmatten die zijn geïnjecteerd met een biobased hars. Deze biologische en bijzonder lichte materialen vergen tot zes keer zo weinig energie bij de productie als de gebruikelijke lichtgewicht materialen in de auto-industrie, zoals aluminium of carbon.

Tussengewas

Toch halen ze de benodigde sterkte, zeggen de studenten, en ook is het mogelijk om er een structuur mee te maken die werkt als een kreukelzone. Het gebruikte vlas is een veelgebruikt tussengewas, een gewas dat nodig is om de bodem te verrijken. De kweek ervan concurreert dus niet met voedselproductie.

Noah krijgt gewoon een kenteken. (Foto: Bart van Overbeeke)

Biologisch recyclen

Aan het einde van de levensduur kan het biocomposiet vermalen worden en als grondstof dienen voor andere producten, zoals bouwstenen. De niet-biologische onderdelen van de auto kunnen mee in de bestaande recyclingsketen. Uit vergelijking van het team blijkt dat er geen andere, rijdende auto is die over de hele levensduur een net zo lage milieubelasting heeft, ook geen prototype.

Bewustwording

Noah wordt op vrijdag 6 juli getoond, bij de Suikerunie in Dinteloord. Op zaterdag 7 juli maakt Noah een demorit door Eindhoven, is er een presentatie in het in Warehouse of Innovation (oude V&D pand) en wordt de auto tentoongesteld op het 18 Septemberplein.

Inspiratiebron

Daarna gaat het studententeam, met Noah op tournee door Europa om anderen te inspireren. Ze bezoeken toeleveranciers van de autoindustrie, ambassades, universiteiten én autofabrikanten. Zo staan de hoofdkantoren van VW en BMW op het lijstje. De boodschap daar “Kijk dit kunnen jullie ook, maar dan beter.”

Bewustwording

De studenten hebben geen plannen om de auto op de markt te brengen, het gaat ze om bewustwording. “We willen laten zien dat een circulaire economie nu al mogelijk is in complexe producten zoals een auto.” De studenten verwachten niet dat er meteen soortgelijke auto’s op de markt komen. Maar het gebruik van bioplastic panelen in de structurele delen en het interieur, zien ze als een reële optie. Niet alleen vanwege de duurzaamheid, maar ook omdat ze sterk en licht zijn.

Reageer op dit artikel