artikel

Wat zijn de technische vernieuwingen op de Genève Autosalon 2018

Techniek 1153

Er zullen beschouwingen komen dat het elektrisch rijden dan toch echt breed van start ging op de autoshow van Genève. Met puur elektrische debutanten voor op de weg, en zelfs elektrische racers. Maar ook hybrides in alle soorten, en veel nieuwe modellen met verbrandingsmotoren. En merken die liever wegbleven, bij gebrek aan eigen nieuwsspektakel.

Wat zijn de technische vernieuwingen op de Genève Autosalon 2018
Presentatie van de Volkswagen Vizzion, zonder stuur of pedalen. Autonoom rijdend, spraak- en gebaarbediening, kunstmatige intelligentie. De visie van VW op zijn grote sedan voor 2025.

Dat is alvast een duidelijke trend, op autoshows wordt bezuinigd door exposanten. Tenminste in Europa, want daar stagneert de automarkt. Ongegeneerd laat Volkswagen al voor de show weten dat pas in april de nieuwe Touareg suv verschijnt, op de show in Beijing; de grootste markt voor full-size suv’s ligt in China. En een heel klein teasertje al voor de volgende Golf-generatie, dat die volgend najaar verschijnt. Dus op de Frankfurtse IAA.

Opel laat het ditmaal afweten in Genève, ook al zijn de Crossland X, Grandland X en de Insignia met nieuwe GSi-variant best nog verse verschijningen. Voor de hand liggend is dan dat de gebruikelijke buurstands van (voormalige) General Motors concernbroeders Chevrolet/Corvette en Cadillac ook niet verschijnen.

Opel krijgt een nieuwe Combo Tour van PSA, maar geen showruimte

Meer of minder nieuws?

Nissan is er, met zijn net gepresenteerde nieuwe Leaf, maar luxebroer Infiniti, die nauwelijks scoort in Europa, blijft weg. De nieuwe Opel-moeder PSA rationaliseert, met één stand voor Peugeot en Citroën samen. Is dat omdat alleen Peugeot groot nieuws heeft met de 508? Daarnaast wordt de Rifter gevierd, opvolger van de Partner, ook te zien als nieuwe Citroën Berlingo. Maar zonder Opel, waar die auto met een ander gezicht verschijnt als Combo Tour. De voorganger was afgeleid van de Corsa.

PSA laat ook DS niet als apart merk verschijnen, er is niks nieuws te melden. Terwijl het afsplitsen van meer exclusieve merken wel erg in de mode is. Deze keer zien we het bij Seat, dat het parallelmerk Cupra introduceert. De sportieve tak; wie kan nog zonder? Wel weer symbolisch dat het eerste model de Ateca suv wordt en geen coupé, cabrio of dubbelgespierde gezinswagen. Wel is er een Cupra e-racer studie voor een puur elektrische circuitauto op Leon-basis.

Er komen vier speciale Cupra-dealers in den lande, zoiets als Alpine bij Renault. Maar dat is tenminste nog een geheel aparte auto, afzonderlijk gepresenteerd met twee nieuwe uitrustingsversies. Bij Seat zelf komt een Leon Cupra R ST stationcar, met dezelfde 221 kW motor als in de Ateca die onder het merk Cupra komt. Hoe onderscheidend is dat merk dan?

Wat is het juiste model?

Natuurlijk is de I.D. Vizzion helemaal elektrisch, op het Volkswagen MEB-platform met 111 kWh batterij, 75 kW motor voor en 150 kW achter, besturing ook voor en achter, tot 665 km rijbereik.

Natuurlijk is de I.D. Vizzion helemaal elektrisch, op het Volkswagen MEB-platform met 111 kWh batterij, 75 kW motor voor en 150 kW achter, besturing ook voor en achter, tot 665 km rijbereik.

Bepaald niet alleen bij Seat lijkt er gezocht te worden naar de juiste weg om de klant nog te verleiden. Sportief is goed, ook bijvoorbeeld met nadrukkelijk vierdeurs coupé-lijnen op de Peugeot 508, en de Mercedes-AMG GT als vierdeurs alternatief voor een SLS coupé.

Maar suv is ook goed, Jaguar combineert het in de elektrische sportieve crossover I-Pace. En BMW in de nieuwe ‘sport-suv’ X4. En na Bentley voelt ook Rolls Royce zich nu verplicht een suv uit te brengen, de Cullinan.

Volvo verwacht veel van debutant V60, een echte stationcar, de modelsoort waar Volvo nu eenmaal traditioneel sterk in is. Lexus gooit er nog maar een vrij compacte crossover UX tegenaan als nieuws, Toyota bouwt verder aan zijn sportieve kant. Daarvoor dient het studiemodel GR Supra Racing Concept, waaruit de Supra coupé als exclusief productiemodel zal herrijzen.

Dat is dan weer positief: veel studies die de show opsieren, zoals Porsche met een Mission E Cross Turismo. Zoiets als het serieuze elektrische Mission E prototype, verbouwd tot een soort Panamera shooting brake met als extra wat offroad-accenten. Daarmee behoudt Genève toch zijn functie: showmodellen tonen om te zien hoe het publiek reageert.

Wat vinden ze van een Volkswagen I.D. Vizzion, zeg maar de elektrische Passat van de toekomst, die autonoom zal rijden en geen direct zichtbare bedieningsorganen meer heeft? Of wat zien ze in de Mazda Kai-studie, voorloper van de nieuwe 3-generatie?

Volkswagen-topman Matthias Müller gaf ook een persconferentie en deed hierin gewaagde uitspraken in een Q&A over de toekomst van Volkswagen op het gebied van elektrisch en autonoom rijden. Lees zijn antwoorden op die vragen hier.

Ultieme PHEV: hybride Bentley Bentayga met officieel 75 g/km CO2 in-NEDC-cyclus
Komt het einde van de auto zoals we die nu kennen al in zicht? De Rinspeed Snap-studie, bestaande uit een elektrisch zelfrijdend skateboard en afzetbare ‘pods’ in allerlei soorten suggereert van wel.

Komt het einde van de auto zoals we die nu kennen al in zicht? De Rinspeed Snap-studie, bestaande uit een elektrisch zelfrijdend skateboard en afzetbare ‘pods’ in allerlei soorten suggereert van wel.

Geen auto, maar vervoer verkopen

Of kunnen we beter meteen door naar het idee van de Rinspeed Snap? Een elektrische ‘skateboard’ bodemgroep die zelfstandig zou kunnen rijden, met daarop een afneembare cabine. Die kun je neerzetten als een strandhuisje, marktkraam, presentatieruimte of studio. Het ‘skateboard’ kun je dan doorgeven aan een ander.

Of het kan met een toepasselijke cabine als autonome taxi-minibus aan de slag. Heel individueel, met cabines voor elk denkbaar doel. Maar wel voor een toekomst zonder individueel autobezit en in het algemeen zonder auto’s in de vorm die we nu kennen.

De EZ-GO stadse deelauto. Wordt dat het Nieuwe Rijden in drukbevolkte steden? Voor als je nergens meer mag parkeren en geen eigen auto meer wilt bezitten heeft Renault dit bedacht.

De EZ-GO stadse deelauto. Wordt dat het Nieuwe Rijden in drukbevolkte steden? Voor als je nergens meer mag parkeren en geen eigen auto meer wilt bezitten heeft Renault dit bedacht.

Er zit ook een diepere gedachte achter. De techniek van het skateboard met twee gemotoriseerde en gestuurde ZF-assen, accu en centrale elektronica zal snel verouderen. Die kan je na een paar jaar al inruilen voor iets nieuws, terwijl de cabine veel langer meekan. Dus materiaalbesparing, maar ook steeds actuele techniek.

De deelauto in opkomst?

Heel serieus zien autofabrikanten een verschuiving van hun business aankomen. Renault toont een studie EZ-GO voor gedeelde stedelijke mobiliteit, een deelauto dus. Kort voor de show liet BMW weten de deelautodienst Drive Now volledig over te nemen, ze waren al aandeelhouder.

Zo heeft elk groot autoconcern een of meer vingers in de pap bij bedrijven die vervoer op afroep aanbieden. Want mensen gaan zich afvragen of ze nog wel een auto willen kopen, en niet veel beter af zijn met een abonnement voor vervoer-op-afroep.

De deeleconomie ten voeten uit: een nieuwe 1.3 van Renault/Nissan en Daimler samen. Bij Renault in de Captur en Scénic met 85, 103 of 118 kW, bij Mercedes in de A 200 met 120 kW. Jawel, een één punt drie met 160 pk voor het gezin! De motor komt ook in de Mégane en in de Kadjar.

De deeleconomie ten voeten uit: een nieuwe 1.3 van Renault/Nissan en Daimler samen. Bij Renault in de Captur en Scénic met 85, 103 of 118 kW, bij Mercedes in de A 200 met 120 kW. Jawel, een één punt drie met 160 pk voor het gezin! De motor komt ook in de Mégane en in de Kadjar.

De business verandert, zie je ook bij Volvo, dat in een reeks landen de XC40 en nu ook de V60 op een maandabonnement aanbiedt. Eigenlijk full-operational privélease zonder brandstof, zoals hier al sterk opkomt. Het Volvo-abonnement is er (nog) niet in Nederland, wel onder meer in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de VS en Zweden. Zo’n auto komt alleen bij de dealer, zul je begrijpen.

Variant bij Mercedes-Benz: een maandabonnement via de Mercedes Me-app om tot twaalf verschillende automodellen te kunnen gebruiken, voor maximaal 35.000 km per jaar in totaal.

Heel elektrisch, of een beetje

Mogelijk breekt het uur van de waarheid voor elektrische auto’s nu aan. Niet alleen een nieuwe Nissan Leaf en een sterkere R110-motor voor de Renault Zoe verschijnen, daarnaast een hele reeks nieuwe elektrische modellen. Dus breder aanbod, dat ook nog eens allemaal een mooie actieradius belooft, dan zou het publiek nu toch moeten gaan toehappen?

Voor wie nog wél van een mooie eigen auto blijft dromen: de Peugeot 508 met frameloze zijramen in de zeer modieuze coupélijn. Die wil je, als auto van de zaak, toch?

Voor wie nog wél van een mooie eigen auto blijft dromen: de Peugeot 508 met frameloze zijramen in de zeer modieuze coupélijn. Die wil je, als auto van de zaak, toch?

Jaguar maakt veel lawaai met zijn I-Pace crossover, tweemotorig, 294 kW vermogen en 90 kWh batterij, 480 km rijbereik volgens WLTP-standaard.

Hyundai brengt de iets kleinere suv Kona in twee elektrische versies, met 99 of 150 kW motor, gecombineerd met respectievelijk 39 en 64 kWh batterij, genoeg voor 300 tot 470 km WLTP-rijbereik. Zo’n Jaguar kost vanaf 80 mille, Hyundai komt wat later met prijzen.

En wat brengt Volvo?

Volvo is nog niet helemaal zo ver, de V60 komt met keus uit twee benzinemotoren, twee diesels en twee Twin Engine plug-in benzine-hybrides. Peugeot zal de 508 ook als hybride gaan bieden, maar pas vanaf eind 2019.

Het begint met 1.6 benzinemotoren in twee versies, en 1.5/2.0 diesels in drie versies, vrijwel alles gecombineerd met een nieuwe EAT8 achttraps automaat. En allemaal Euro 6d-temp schoon. Kortom, de diesel is nog niet dood, en de automatische transmissie wint heel sterk aan populariteit.

Een beetje hybride hebben we ook nog: Audi brengt de nieuwe A6 met 48 V mild-hybridtechniek in alle versies. Waarbij die 48 V stroomvoorziening mede van pas komt om vierwielbesturing te bedienen, weer een opkomende techniek om bij steeds meer auto’s de achterwielen te gaan besturen. Kennelijk om de aandacht niet van de nieuwe A6 af te leiden, rijden beproevingsversies van de vol-elektrische e-tron suv buiten langs de show, later in het jaar volgt het debuut. Hij had dus ook best in Genève neergezet kunnen worden.

Het zal ons benieuwen hoe Mazda op dat punt presteert

Gemengde techniek

Behalve nieuwe modellen zoals de Mercedes A-Klasse, Kia cee’d en Hyundai Santa Fe, verschijnen ook interessante nieuwe motoren op de Geneefse show. Volvo presenteert zijn 1.5 driecilinder in de XC40, Toyota brengt in de nieuwe Auris een in totaal 132 kW sterke hybride aandrijving met 2.0 benzinemotor voorzien van 4S dubbele injectie, naast de vertrouwde 1.8 Hybrid Synergy Drive.

Nog een aardige is de Skoda Vision X studie, met bivalente hybride aandrijving. Er zit een 48 V elektromotor in de achteras, aan de 1.5 TSI voorin zit een riemaangedreven 48 V motor/generator. De benzinemotor kan ook op CNG (aardgas/biogas) draaien, de CO2-uitstoot zou maar 89 g/km zijn. Keurig beneden de 95 gram-grens die de EU vanaf 2021 als vlootgemiddelde wil, dat zal geen toeval zijn.

‘De band gaat steeds meer data verzenden’

Ongewone technieken

Een sensor in de band verzamelt en stuurt data.

Een sensor in de band verzamelt en stuurt data.

Op de Goodyear-stand blijkt dat de ontwikkeling van elektrische en later autonoom rijden ook in de bandenwereld voor grote veranderingen gaat zorgen. Lees hier een interview met Percy LeMaire, directeur technologie, van Goodyear.

Het zal ons benieuwen hoe Mazda op dat punt presteert, als de SkyActiv X-benzinemotor met zowel compressie- als vonkontsteking komt. Te zien in Genève, AMT mocht er al een stukje mee rijden, zoals je in dit nummer leest. Ook het alternatief van brandstofcel in plaats van een grote batterij is present, met de nieuwe Hyundai Nexo.

Het kan nog ongewoner: op deze autoshow prijkt de PAL-V vliegende auto, die in ons land nu in productie gaat. Met deze trend sluiten we voor nu af: er wordt van alles en nog wat tegelijk ingezet, één snelweg naar de toekomst tekent zich nog niet af.

Reageer op dit artikel