artikel

Maakt elektrische en autonome auto beloftes waar?

Techniek 403

Onder de spotlights gaat het over steeds capabeler elektrische auto’s en gloort de belofte van autonoom rijden. Achter al dat spektakel van de Autosalon heerst onrust en onzekerheid over de toekomst. We spraken met technisch topman van Volkswagen Christian Senger die moet ‘leveren’ wat zijn concerndirectie in de media belooft.

Maakt elektrische en autonome auto beloftes waar?
Elektrische auto opladen? Een automatische en mobiele laadrobot hoort bij VW’s toekomstvisie.

Misschien wel de moedigste uitspraak tijdens de Salon van Genève kwam van Volkswagen-topman Matthias Müller. Toyota zwaaide de dieselmotor officieel uit voor Europa, maar de Duitse CEO voorspelde dat de nieuwe generatie schone diesels spoedig een ‘renaissance’ zal meemaken.
De toekomst zal het uitwijzen. Daags tevoren was tijdens de grote VW-persconferentie juist een hoofdrol weggelegd voor toekomstige e-modellen van hun diverse merken. Er kwam zelfs een tankrobot het toneel op rijden die ooit in staat moet zijn om laadkabels aan auto’s aan te sluiten. Nadat de auto zelf naar een parkeerplek is gereden, natuurlijk.

Achter al dat showgedruis zijn er ook technici die mediabeloftes als “Een kwart van de verkopen elektrisch in 2025”, en: “Dit Volkswagen I.D Vizzion Concept laat zien hoe de autonoom rijdende auto er over elf, twaalf jaar uitziet”. Een van die technici is Christian Senger, leider van de productlijn ‘e-Mobiliteit’. Hij gaat over alles rondom het MEB-platform voor elektrische mobiliteit van de VW Groep.

Waarom is zo’n apart e-platform nodig?

“Zie MEB als een businessmodel. Wij beheersen daarbinnen alles. Design en techniek, engineering, productie, inkoop van toeleveranciers en de prijs- en volumeplanning. De architectuur is doelgericht voor elektrisch rijden ontwikkeld. Dat scheelt enorm in de kosten en geeft de passagiers veel meer ruimte. Bij de aantallen waar wij op mikken kún je niet werken met het MQB-platform, zoals we nu doen met de E-Golf. Die verkoopt zo goed dat er levertijden zijn. Maar de aantallen zijn te klein, de kosten te hoog en je stuit op veel compromissen, zodat de auto de beoogde actieradius niet kan halen.”

Hoe groot is die actieradius?

“We mikken op 600 kilometer, maar de MEB-modellen zijn schaalbaar. Zoals je nu verschillende motoren en prestaties kunt kiezen. Het minimum wordt 400 kilometer, mede met het oog op een acceptabele range bij koude omstandigheden. Objectief bezien is de range voor een klant in de praktijk 70 procent van wat een fabrikant belooft. In de winter 60 procent. En je moet aan toekomstige taxi- en mobiliteit-op-maat toepassingen denken. Die vergen zo’n 600 kilometer per dag.”

Modular electric drivekit MEB: alles nieuw om range-, ruimte- en kostendoelen te realiseren.

Modular electric drivekit MEB: alles nieuw om range-, ruimte- en kostendoelen te realiseren.

Lukt dat voor een redelijke prijs?

Het MEB-concept is op grote aantallen afgestemd. De MEB-productie start eind 2020 met twee fabrieken in Europa en twee in China. Je moet productie- en laadtechnologie gebruiken die overal beheersbaar is. Staal in de structuur bijvoorbeeld. En ‘gewoon’ 400 volt-techniek in plaats van de nieuwe 800 volt. Het prijsniveau van een Golf diesel is een hard doel. Geloof me, daarvoor moet alles nieuw worden aangepakt. Kort door de bocht wordt deze generatie elektrische auto’s eenvoudiger dan de e-Golf. We hebben de EV veel sneller onder de knie dan vroeger de auto met verbrandingsmotor trouwens. Daarvoor doet MEB alles anders, zo bouwt het boordnet niet meer rond talloze processoren, maar zijn er slechts drie grote regelunits.”

Klaar voor de stap naar autonoom rijden?

“Hoe verder de automatisering vordert, des te sneller worden de benodigde processoren. Die moeten we dan ook koelen. Daar hebben we constructief al ruimte voor vrijgemaakt. Ook voor allerhande toekomstige sensoren trouwens, tot wel vijftig voor het hoogste niveau van autonoom rijden: level vijf. Lidar, camera’s, radar, ultrageluid, noem maar op.”

“Alle sensorgegevens worden nu al centraal verwerkt, en bij grotere autonomie zal dat dan waarschijnlijk in twéé units gebeuren. Je moet immers voldoen aan normen zoals die in de luchtvaart gelden: alle systemen moeten redundant zijn. Als er een uitvalt, wordt dat door een ander overgenomen. Zo zullen in de autonoom rijdende auto ook stuurmechanisme, remsysteem en alles wat met veiligheid heeft te maken dubbel worden uitgevoerd. In de eerste generatie zal dat er deels in zitten, maar alles is er in elk geval al op voorbereid. Later kan er bijvoorbeeld een soort Siamees stuurmechanisme in komen.”

Klopt het dat EV’s in 2025 verantwoordelijk zijn voor een kwart van de verkopen van de VW-Groep?

“Het is me niet helemaal duidelijk waar dat kwart vandaan komt. Zelf denk ik aan één op de vijf, maar dat betekent inderdaad dat populaire modellen in het Golf-, Tiguan- en Passat-segment duidelijk hoger moeten scoren om gemiddeld 20 procent EV’s te halen. De kleine auto’s en de grote premium auto’s halen dat immers niet. Wel verwacht ik dat de prijscurve over een jaar of zeven, als de aantallen groter worden, omlaag zal gaan.”

De batterijtechniek evolueert. Hoe wordt daarmee omgesprongen? Meer range of kleinere batterijen?

“Het democratiseren van elektrisch rijden staat met stip genoteerd. Misschien kan de ondergrens bijvoorbeeld van 400 naar 550 kilometer range schuiven. Bij een premium range is misschien 800 of 1.000 kilometer haalbaar. Zoals de huidige reguliere modellen een gespierde motor kunnen hebben.”

En hoe vaart het autobedrijf tussen dat alles?

“Dat zal voor een deel, net als de elektrische auto zelf, volgens een ander businessmodel moeten gaan werken. Het autobedrijf is gewend van alles te vervangen en te onderhouden, maar het onderhoud wordt minder en vervangen blijft beperkt tot banden, wissers en een klein beetje vloeistoffen. Het autobedrijf zal zich meer moeten instellen op het digitale ecosysteem aan diensten om de auto heen, inclusief mobiliteitsdiensten.”

Reageer op dit artikel