artikel

Volgens CES show wordt vervoer autonoom en anders

Techniek 775

Het blijft een merkwaardig fenomeen, eerst de autotoekomst zien op de Amerikaanse elektronicashow CES, en een week later op de NAIAS in Detroit de conventionele nieuwste auto’s. Misschien gaat het vanzelf over, als de vervoersconcepten die de CES toonde werkelijkheid worden. Daar komen niet veel auto’s meer aan te pas zoals we op een NAIAS-show zien. Een reële visie?

Volgens CES show wordt vervoer autonoom en anders
Autonoom vliegende Volocopter taxi, een soort reuzen-drone met achttien elektrische propellers: het alternatief voor auto’s op de grond? Daimler ziet er brood in, Intel ook.

Dit jaar waren autofabrikanten wat minder prominent aanwezig op de Consumer Electronics Show (CES), die bij lange na niet alleen elektronica in en voor auto’s belicht. Vooral de Europese merken hadden even niks nieuws, blijkbaar. Al deden ze via partnerschappen wel van zich spreken.

Nieuwtjes met wielen kwamen meer uit Japan, Korea en China. Toch was ook Europese autotechniek te zien, bij Bosch en Continental. En voor een stuntje zorgde het Duitse Volocopter, dat het taxivervoer van de toekomst wil brengen. Vliegend vervoer, dat in de CES-tentoonstellingshallen Intel-baas Brian Krzanich als passagier omhoog bracht.

Grenzen tussen branches vervagen

Je kunt dit optreden van Volocopter als symbool voor een trend nemen. De trend dat de grens tussen elektronicabranche en autobedrijf vervaagt. Het speelde op de persconferentie van chipmaker Intel, waar de Volocopter als een soort reuzendrone voor twee inzittenden een stukje opsteeg.

Afgelopen najaar op de Los Angeles Auto Show zei Volkswagen dat van de I.D. Buzz een productieversie komt. Nu volgt dat Nvidia moet helpen gebaarbesturing, gezichtsherkenning en autonome rijfuncties in te bouwen.

Afgelopen najaar op de Los Angeles Auto Show zei Volkswagen dat van de I.D. Buzz een productieversie komt. Nu volgt dat Nvidia moet helpen gebaarbesturing, gezichtsherkenning en autonome rijfuncties in te bouwen.

Intel nam een aandeel in Volocopter, dat autonome persoonlijke vliegmachines ontwikkelt. Een andere investeerder is Daimler. En de Volocopter was niet de enige persoonlijke vliegmachine op de CES, bedacht om het vastlopende verkeer op de wegen te ontwijken.

Wat vervagende grenzen betreft: Volkswagen kwam in beeld met zijn I.D. Buzz-studiemodel dat in 2022 moet leiden tot een personenbus in VW’s elektrische I.D.-lijn.

Dat zat in een aankondiging van chipmaker Nvidia, waarmee Volkswagen een partnerschap aangaat voor ontwikkeling van autonoom rijden met hun Drive IX-elektronica. Aansluitend bij bestaande Nvidia-klanten Tesla, Audi en Toyota.

Bediening op de schop

En anders kun je bij Samsung terecht. Die elektronicagigant kocht vorig jaar Harman International op en kondigde op de CES een gezamenlijk ‘autonoom platform’ aan. Lees: een besturingssysteem van sensoren en elektronica om in een auto autonoom rijden van Level 3 tot Level 5 mogelijk te maken. Dat systeem heet Drvline.

We kennen Harman Kardon en JBL van audiosystemen voor de auto, Harman houdt zich ook bezig met displaytechniek en bediening. Dat combineert dan met de elektronische intelligentie die Samsung zelf in huis heeft. Let op deze uitspraak van de Harman-chef: “We willen autofabrikanten helpen om te schakelen van apparaat-gecentreerd naar belevenis-gecentreerd”.

Het e-Palette concept voor autonome elektrische bedrijfswagens is een project van Toyota met onder meer Amazon, Uber en Pizza Hut. Er zouden een lange en korte variant komen, beide zie je hier.

Het e-Palette concept voor autonome elektrische bedrijfswagens is een project van Toyota met onder meer Amazon, Uber en Pizza Hut. Er zouden een lange en korte variant komen, beide zie je hier.

Het gaat er niet om welke functies een apparaat allemaal heeft, belangrijker wordt dat met alle nodige functies een sfeer of gebeurtenis wordt opgewekt. Liefst kunstmatig intelligent, door te voorzien in wat de automobilist wil of nodig heeft. Misschien dus zoiets als het zeer experimentele B2V, Brain-to-Vehicle, dat Nissan meebracht.

Met een hoofdband vol sensoren meet dat B2V uit hersenactiviteit wat een bestuurder wil gaan doen. En doet dat dan automatisch, een paar tienden van seconden eerder, omdat elektronica nu eenmaal sneller werkt dan het menselijk systeem. Zo zou B2V bijvoorbeeld het remsysteem prepareren voordat je remt, stuurbewegingen voorbereiden voordat je stuurt, enzovoort.

In alle talen

Op diverse fronten valt te horen en zien dat autorijden heel anders moet gaan worden. Spraak- en gebaarbediening komen in de plaats van knopjes of aanraakschermen, die teveel afleiden tijdens het rijden. Hebben we niet zelf bedacht, deze voorspelling komt van Bosch, Harman/Samsung en Volkswagen/Nvidia.

Ook voor hulp bij gebaarherkenning komt VW bij Nvidia uit. Bosch presenteert intelligente spraakherkenning. Dat systeem spreekt dertig talen, en verstaat niet alleen vast gedefinieerde commando’s.

Het systeem leert van de spreker om normale opdrachten te begrijpen, waarbij ook taalvarianten en dialecten geen probleem opleveren.

Dit alles met intelligentie die probeert vooruit te denken wat je in een gegeven situatie zou willen. Het geeft suggesties, stelt vragen. Nog een stuk intelligente bediening: de auto zal je op zicht herkennen. Dan gaat de deur van het slot en worden persoonlijke instellingen actief.

Niet helemaal zo ver gaat Continental, met een erg praktische vooruitgang. Ze slagen erin om 3D-gevoel in een aanraakscherm te leggen. Hiermee zijn knoppen op zo’n scherm veel sneller en preciezer te vinden, zonder steeds naar het scherm te hoeven kijken.

Het scherm is niet helemaal vlak, knoppen kunnen onder verhogingen in het scherm worden geprojecteerd, verhoogde schermranden dienen als schuifregelaars. Door haptische feedback voelen ze ook aan als echte knoppen.

Alles elektrisch en autonoom

Geen nieuws is elektrische aandrijving, en geautomatiseerd rijden op elektronica met kunstmatige intelligentie en leervermogen (‘deep learning’). Dat kan heel ver gaan, viel onder meer bij Toyota te zien aan hun e-Palette studie.

Toyota Research Institute onderzoekt autonoom rijden met dit ‘platform 3.0’, vol uitsteeksels met sensoren erin. De realiteit, dit is wat je nodig hebt om een auto volledig zicht rondom te geven.

Toyota Research Institute onderzoekt autonoom rijden met dit ‘platform 3.0’, vol uitsteeksels met sensoren erin. De realiteit, dit is wat je nodig hebt om een auto volledig zicht rondom te geven.

Dit zou een soort autonoom elektrisch rijdende werkplek worden. Een kamer op wielen, waarin je een winkeltje, kantoortje, fitnesszaaltje, discotheek of wat je maar wilt kunt onderbrengen. Die rijdt dan autonoom naar je klanten, of standplaatsen waar je wilt zijn.

Het idee is dat jij straks niet meer de weg op hoeft naar werk, winkel of ontspanning, ze komen autonoom rijdend naar jou toe.

Je hebt dan geen auto meer nodig. Als je toch van huis wil, dan roep je een chauffeurloze auto van Uber op. Ook die wil autonoom rijden ontwikkelen, met (alweer) Nvidia als partner.

Helemaal zo simpel is het nog niet, toont Toyota’s nieuwste testplatform. Dat is een autonoom rijdende Lexus LS 600hL. Tot 200 meter zicht, 360 ° rondom, zeggen ze. Maar daarvoor nog wel overal en nergens uitsteeksels waarin de benodigde sensoren zitten, en een soort dunne dakkoffer met lidars, camera’s en radars.

Wijzen uit oost en west?

Vorig jaar als FE Concept, nu definitief als Nexo, de nieuwe waterstofauto van Hyundai. Met 135 kW motorvermogen, 95 kW brandstofcellen, 800 km NEDC-actieradius en stem- en gebaarbediening.

Vorig jaar als FE Concept, nu definitief als Nexo, de nieuwe waterstofauto van Hyundai. Met 135 kW motorvermogen, 95 kW brandstofcellen, 800 km NEDC-actieradius en stem- en gebaarbediening.

We noemden Toyota en Nissan, maar ook Kia en Hyundai deden van zich spreken. Voor de heel nabije toekomst is het studiemodel van een vol-elektrische Kia Niro, en ook voor dit jaar al: de Hyundai Nexo suv met brandstofcellen. Sterker, lichter en zuiniger dan de ix35 FCEV die hij opvolgt.

Er zit ook meer elektronica in voor geautomatiseerde rijfuncties, waar Hyundai in dit model verder op door zal gaan. Daaruit zou in 2021 een Level 4 autonome auto in het verkoopprogramma moeten komen. Hiervoor wordt samengewerkt met het Amerikaanse Aurora, specialist in autonome bedieningen. Weer duikt Volkswagen op, die doet ook zaken met Aurora.

Even terug naar de Kia-studie, daarin zit intelligentie die voetgangers of fietsers waarneemt. Als die de stille elektrische auto niet op lijken te merken, worden geluiden en lichtsignalen geproduceerd. Via lichtsignalen zou de e-Niro ook met andere weggebruikers kunnen communiceren. Maar als het op elektro en elektronica aankomt, zien we toch dat vele automerken hulp uit een andere branche moeten hebben.

Verandert de autowereld zoveel?

Is het daarom dat een rijtje voormalige BMW-managers in China Byton is gestart? Dat merk presenteerde op de CES zijn elektrische suv-concept. Doen ze dat daar omdat de elektrische ontwikkeling in China veel vlotter opbloeit dan bij ons?

Dashboard van de toekomst, deze Byton suv-studie? Overal enorme beeldschermen, bediening zonder knoppen met spraak en gebaar. En entertainment als de auto autonoom rijdt.

Dashboard van de toekomst, deze Byton suv-studie? Overal enorme beeldschermen, bediening zonder knoppen met spraak en gebaar. En entertainment als de auto autonoom rijdt.

Het concept heeft een of twee elektromotoren, autonoom rijden Level 3-4, kunstmatige intelligentie, levering in China vanaf 2019 en in Europa vanaf 2020.

Als we de CES-noviteiten mogen geloven, wordt een auto dankzij elektronische intelligentie een soort rijdende secretaresse, die ons van haver tot gort kent. Daardoor komen auto’s altijd met de juiste hulp, de passende dienstverlening, precies wat we nodig hebben nog voordat we het zelf hebben bedacht.

Vaak zullen we geen eigen auto, maar een zelfrijdende deel- of huurauto gebruiken. Of misschien een autonome huur-helikopter, omdat de weg vol zit met zelfrijdende bestelwagens op weg naar een klant. Op de show in Las Vegas lijkt het technisch gezien morgen al te kunnen.

Reageer op dit artikel