artikel

Techniek van Toen: Ford Zephyr met hartproblemen

Techniek 2450

Technische informatie. In AMT-2 besteden we uitgebreid aandacht aan dit thema. Techneuten halen hun informatie overal vandaan, leerden we. Het AMT Garageforum blijkt een waardevolle informatiebron. Vakbroeders helpen elkaar online bij complexe storingen en lastige reparaties. En het forum is actief. Een topic staat vaak maar net online of de monteur wordt al snel door ‘sleutelvrienden’ in de goede richting van de oplossing geholpen.

Techniek van Toen: Ford Zephyr met hartproblemen
in 1958 nog een jonge auto. Deze Ford Zephyr bezorgt de monteur hoofdpijn. Is het een aangeboren hartafwijking of toch iets anders?

We nemen je mee naar 1958. Toen al hielpen AMT en lezers monteurs bij moeilijke reparaties. Kwam je er niet meer uit in de werkplaats? Dan was Monteur van der Spek je laatste redding. In zijn rubriek ‘Monteur van der Spek vindt het lek!’ behandelde hij maandelijks een technische uitdaging van een lezer. Je moest wel even geduld hebben met de oplossing, want hij behandelde de uitdaging als een puzzel. Het probleem werd uitgebreid uit de doeken gedaan en lezers werd gevraagd wat er werkelijk aan de hand was. De oplossing? Die volgde een maand later.

Vreemde kuren

Zo ook bij ‘Het merkwaardige verhaal van een Ford Zephyr met de niet vermoede hartkwaal.’ Monteur Slappendel uit Schoonhoven krijgt de Ford in de werkplaats. De nog jonge auto vertoont kuren. Op hoge toeren slaat hij over en trekt steeds slechter. Hij verdenkt het hart van de auto, de motor, als veroorzaker van het probleem. Compressie, klepspeling, benzinetoevoer en carburatie blijken in orde. Bougies dan? Ook niets op aan te merken. Dan is het de beurt aan de ontsteking. Kijk, daar is wat aan de hand. Contactpunten zijn ingebrand op een manier die, zoals dat heet, ‘niet mooi’ meer is. De condensator blijkt wel in orde, en als er een nieuw stel contactpunten zijn gemonteerd, tuft de Ford tevreden de werkplaats uit.

In 1958 kan diagnose stellen ook al lastig zijn. Gelukkig kunnen Monteur van der Spek en AMT-lezers je helpen met de oplossing.

Weet jij de oplossing?

Totdat… na een paar duizend kilometer de Ford met hetzelfde probleem de brug weer op moet. De hele dag gaat monteur Slappendel op onderzoek uit, maar vindt verder niets verdachts. Dan die ‘mispunten’ maar weer vervangen. De Ford kan weer op weg, maar het probleem herhaalt zich keer op keer. Als laatste redding wordt Monteur Van der Spek ingeschakeld. Hij lost het natuurlijk op. Hoe? En wat was nou ‘het lek’?

Weet jij het antwoord? Neuh, daar hoef je geen maand op te wachten. Dat doen we in onze ‘eigen tijd’. In ons maanddossier lees je het complete verhaal van de Ford Zephyr, de aanpak van Monteur van der Spek én natuurlijk de oplossing.

Reageer op dit artikel