artikel

SCR na-inbouw tegen milieuzone rijverbod?

Techniek 3332

Was de dieselverkoop in Duitsland al flink op de terugtocht door ‘dieselgate’, nu komen er ook nog milieuzones in steden om de meeste diesels te weren. Of je moet euro 6 schoon zijn, dat wil zeggen een SCR katalysator tegen NOx hebben. Kun je die ook achteraf aanbrengen, vroeg ADAC zich af? Dat werkt, is alleen best duur. Zou het toch doorbreken, en autobedrijven mooi werk bieden?

SCR na-inbouw tegen milieuzone rijverbod?
In hun ontwikkeling gebruikte Twintec een Volkswagen en originele VW-delen voor hun BNOx ombouwset. ADAC testte de universele, op OE-delen gebaseerde set op een Opel Astra.

Hoe dat eruit kan zien toonden we in AMT 9/2017, aan de hand van de Baumot/Twintec BNOx ombouwset die ook de ADAC Württemberg testte. Naast ombouwsystemen van nog drie andere aanbieders, toegepast op twee personenauto’s en twee bedrijfswagens.

Hierbij bleek dat de NOx uitstoot van de euro 5 testauto’s na ombouw met 50 tot 70 % afnam. Niet eens gemeten volgens de oude laboratoriumtest NEDC, voor euro 5 nog gebruikt, maar deze keer getest met de nieuwe WLTP en RDE procedures.

Milieuzones voor schone stadslucht mogen – als laatste redmiddel.

Heel Duitsland dicht?

Dit testwerk gebeurde tegen de achtergrond van twee rechtszaken die Deutsche Umwelt Hilfe aanspande, zeg maar de Duitse variant van onze Milieudefensie. DUH eiste dat Stuttgart en Düsseldorf milieuzones zouden instellen in verband met te vuile lucht in de binnenstad. Al langer lopen speculaties dat er daarom voor diesels een blauwe euro 6 milieusticker zou komen.

Eind februari werd in hoger beroep geoordeeld dat milieuzones mogen, als dat nodig is. Zelfs al zijn er (nog) geen federale regels voor. Veel ophef was het gevolg, wat het idee gaf dat alle Duitse steden pre-euro 6 diesels zullen gaan weren. Dus ongeveer elke diesel van voor bouwjaar 2015 zou ineens flink gehandicapt en in steden oninteressant worden.

Laat de nieuwe Duitse regering autobouwers dieselombouw betalen?

Voorbeeldwerking

Zulke vrees is erg voorbarig. Over een ‘Blaue Plakette’ moet nog besloten worden. De rechtbank gaf geen totale vrijbrief om milieuzones in te richten. Dat moet in goed overleg, als het echt niet anders kan. Met name werd al geoordeeld dat Stuttgart niet eerder dan in de loop van volgend jaar een milieuzone mag instellen.

Nog een schandaaltje, bij de Europese Mededingingsautoriteit: autofabrikanten maakten onderling afspraken hoe groot een AdBlue tankje moest zijn.

Nog een schandaaltje, bij de Europese Mededingingsautoriteit: autofabrikanten maakten onderling afspraken hoe groot een AdBlue tankje moest zijn.

Nu is het ook zo dat in veel Duitse steden van enig formaat de lucht vuiler is dan bij ons. Dus een aantal milieuzones in Duitse steden betekent niet meteen dat ook onze steden aan de bak moeten. Maar wat in Duitsland gebeurt heeft natuurlijk een uitstraling naar heel Europa.

Er ontstaat nu politieke druk om een ‘Blaue Plakette’ snel in de federale regels op te nemen. Met in het verlengde daarvan of ombouwen van euro 4 en euro 5 diesels niet bevorderd zou moeten worden. Of dat zelfs autofabrikanten na het dieselgate schandaal verplicht zouden moeten worden die ombouw aan te bieden.

SCR na-inbouw als uitweg?

Het ADAC onderzoek toont dat er ombouwsystemen zijn die een SCR-systeem toevoegen, en oudere diesels naar euro 6 kunnen tillen. Alleen gaat het nog om prototypes, en huldigen autofabrikanten het standpunt dat deugdelijke af-fabrieks ombouwsystemen te ingewikkeld en te duur zouden worden. Die willen dus geen ombouw, zeker niet met niet-OEM materialen.

Niet zo simpel: voor SCR heb je naast een extra katalysator een AdBlue inspuit installatie nodig die ammoniak maakt, en een aantal NOx sensors, en voldoende uitlaatgastemperatuur.

Niet zo simpel: voor SCR heb je naast een extra katalysator een AdBlue inspuit installatie nodig die ammoniak maakt, en een aantal NOx sensors, en voldoende uitlaatgastemperatuur.

Met flinke kosten is ADAC het wel eens. Ze schatten dat de geteste ombouw € 1400 tot 3300 zal kosten, en een dag werk in het autobedrijf. Erbij komt dat je AdBlue moet tanken, of bij de Faurecia/Amminex ombouw patronen met vaste ammoniak kopen. Ook werd 1 tot 6 % hoger dieselverbruik gemeten.

En niet elke dieselauto biedt direct ruimte voor een AdBlue tank. Waar ADAC graag minstens tien liter inhoud ziet, zodat bijvullen maar om de 6000 tot 8000 km nodig is. Bij een autobedrijf, zodat niemand onwetend AdBlue in de verkeerde tank laat lopen – zie onze rubriek ‘Gezien op Facebook’.

Mooi dieseltje inkopen

Of het wat wordt met SCR-ombouwsets moet nog blijken. Ook een grote vraag voor fabrikanten als Twintec of Faurecia, die hun sets nog niet op de markt hebben gebracht. Voor het moment is wel duidelijk dat meer dan tien miljoen dieseleigenaren in Duitsland nerveus zijn geworden.

Hoeveel milieuzones gaan er nu echt komen? Hoe groot zullen die worden? Wat doen we met uitzonderingen? In de rechterlijke uitspraak zat al iets dat hulpdiensten natuurlijk uitgezonderd moeten worden, maar ook nuttige dienstverleners zoals loodgieters, dokters en medische hulpen, en misschien andere beroepsbeoefenaren die anders benadeeld worden.

Veel vragen, veel onzekerheid of je niet beter afscheid kan nemen van je diesel in Duitsland. Gebruikte diesels worden er nog goedkoper, staat wel vast. Het aanbod zal ondanks lage tweedehandswaarde groeien, een deel van de dieselbezitters gaat het zekere voor het onzekere nemen en verkopen. Dus als je nog klanten hebt die een mooi, redelijk jong dieseltje zoeken…

Reageer op dit artikel