artikel

Mercedes S-Klasse vol nieuwe extremen

Techniek 6904

In de zomer zal Mercedes-Benz zijn nieuwe S-klasse aan het Europese volk tonen, nu al kunnen Chinezen zich daaraan vergapen. Niet dat je er op een show veel van meekrijgt, wat het nieuws is. Het zit vooral binnenin, een compleet nieuwe motorenfamilie en een stortvloed aan automatische hulpsystemen. Een heel nieuwe rij-ervaring dus, mag je verwachten.

Mercedes S-Klasse vol nieuwe extremen

Anderzijds mag je ook niet minder verwachten van een nieuwe Mercedes in de topklasse. Het merk wil zelf altijd dat hun laatste S-klasse de maatstaf stelt wat op dat moment autotechnisch mogelijk is. Deze keer onder een maar heel beperkt gewijzigd uiterlijk.

Opvallend is eerder dat de autoshow in Shanghai als lanceerplaats werd gekozen. Ook door een aantal Europese vakgenoten. Citroën presenteert de C5 Aircross, over een jaar pas in Europa te verwachten. De Volkswagen groep valt aan met een bundel elektrische studies (VW I.D. Crozz, Audi e-tron Sportback, Skoda Vision E). Renault doet de RS 2027 Vision hybride formule 1 studie.

Chinezen zouden als eersten autonoom willen gaan rijden

Vooruitstrevende groeimarkt

Nog een nieuwtje, Multi Beam led-koplampen met ruim 4000 lichtpunten per stuk, en Ultra Range grootlicht dat tot 650 meter ver reikt met de maximaal toegestane lichtopbrengst.

Nog een nieuwtje, Multi Beam led-koplampen met ruim 4000 lichtpunten per stuk, en Ultra Range grootlicht dat tot 650 meter ver reikt met de maximaal toegestane lichtopbrengst.

Dit bewijst dat autofabrikanten nog steeds grote verwachtingen hebben van de Chinese markt. Hoewel ook daar de bomen niet meer tot in de economische hemel groeien. Toch is de vraag naar luxe Europese auto’s goed. Liefst als sedan of suv. Mercedes gooit er daarom de Concept A Sedan bij in de strijd. Alle studies van de VW groep zijn suv-modellen.

Bovendien kun je er prima uit de weg met elektrische aandrijving, makkelijker geaccepteerd dan bij ons. Net als elektronische gadgets, zodat de verwachting is dat autonome rijsystemen het eerst in het Verre Oosten gaan doorbreken. Vandaar zoveel Europees nieuws in Shanghai, eerder dan hier.

Alleen nieuwe motoren voor S-klasse

In de november- en decembernummers stelde AMT al de motorgeneraties voor die nu in de S-klasse van start gaan. Alleen abonnees kunnen deze artikelen al online inzien, of natuurlijk in het blad. De S-klasse draagt uitsluitend deze nieuwe motoren in de neus. In andere modellen volgen ze later.

Voorop stelt Mercedes zijn nieuwe biturbo V8, die zullen Chinese cliënten het interessantst vinden. Kleine correctie op het voorgaande: een V12 zien ze ook wel zitten, dat lijkt als enige geen nieuwe motor te worden. De 4.0 V8 met turbo’s tussen de cilinderrijen is er in versies met 345 en 450 kW. Steeds met vierwielaandrijving erbij, in de S 560 en AMG S 63.

Cilinderuitschakeling helpt de brandstofdorst relatief beperkt te houden, 10 % kleiner dan bij de voorgaande V8. Verschuifbare nokken kunnen de kleppen van twee cilinders per bank gesloten houden, Mercedes noemt dat Camtronic. Dit lijkt sterk op het systeem dat Audi en Volkswagen al gebruiken.

De noodremassistent remt in combinatie met ingeschakelde stuurassistent tot stilstand af als de bestuurder te lang niets met het stuur doet, dus misschien onwel is geworden. De noodremassistent remt in combinatie met ingeschakelde stuurassistent tot stilstand af als de bestuurder te lang niets met het stuur doet, dus misschien onwel is geworden.

Elektrische ondersteuning

Twee zescilinder diesel lijnmotoren komen ook al beschikbaar. Beide met drie liter inhoud, en net als de benzineversies vierwielaandrijving. Als S 350d levert de diesel 210 kW, onder het S 400d typeplaatje is dat nog 40 kW meer. Primeur in deze diesels is Camtronic variabele kleplichthoogte.

Verschuifbare nokken hebben hier twee verschillende hoogtes, waar bij Camtronic in de V8 gewisseld wordt tussen normale of nul-hoogte bij de uitschakelbare cilinders. Keuze uit twee nokprofielen bij diesels is nieuw bij Mercedes, en moet vooral aan schoner uitlaatgas helpen.

Wat geheimzinnig doet het persbericht over later verschijnende motorversies. Naast de M176 achtcilinder en OM656 diesel zescilinders zagen we bij Mercedes al de M256 benzine zescilinder en M264 viercilinder. Opvallend bij deze vier- en zescilinder benzinemotoren is de toepassing van 48 volt hybride ondersteuning.

Dat gaat bij de zespitter met een ISG, Integrated Starter Generator, aan het vliegwiel. De vierpitter draagt hem als aangebouwde starter-generator met riemaandrijving, dat heet dan RSG. Een aantal nevenaggregaten draait op 48 volt uit deze generatoren, waarnaast tot 15 kW en 220 Nm elektrische steun beschikbaar is voor de aandrijving.

Zelfs en hybride viercilinder?

In de S-klasse komt ook de benzine zescilinder, in twee vermogensversies. Vermogens worden nog niet genoemd. Onduidelijk is of ze allebei zowel een conventionele turbo als een ondersteunende 48 volt elektro-compressor zullen hebben.

Of de 2.0 viercilinder ook S-klasse waardig is blijft nog vager. Hij zou 200 kW in huis hebben, mogelijk verschijnt hij in de nu beloofde plug-in hybride met 50 kilometer actieradius. Maar dat is een beetje giswerk, op basis van het feit dat alle genoemde nieuwe motoren van vier tot acht cilinders tegelijk werden getoond, als zijnde bedoeld voor de S.

Nog meer autonome rijfuncties

Snelheidsregeling gekoppeld aan de wegenkaart, voor automatisch op tijd snelheid minderen. Let op het digitale display van 12,3 inch, geen enkele van de getoonde meters is ‘echt’.

Snelheidsregeling gekoppeld aan de wegenkaart, voor automatisch op tijd snelheid minderen. Let op het digitale display van 12,3 inch, geen enkele van de getoonde meters is ‘echt’.

Stap voor stap komt volledig autonoom rijden dichterbij, toont deze S-klasse. Intelligente cruise control Distronic krijgt hier een koppeling met navigatie en verkeersbordherkenning. Uit de navigatie leert de snelheidsregelaar nadering van bochten, kruisingen of afslagen in een geprogrammeerde route. Daarvoor zal automatisch zoveel als nodig snelheid geminderd worden.

Borden met snelheidsbeperkingen worden herkend, en indien gewenst volgt duidelijke waarschuwing als de rijsnelheid te hoog is. Ook inrijverboden herkent het camerabeeld, en voetgangers bij oversteekplaatsen.

De rijbaanassistent evolueert zo ver dat automatische rijbaanwissel mogelijk wordt, als de dodehoek-assistent ziet dat er geen gevaar van achteropkomend verkeer is. Tikje tegen de richtingwijzer, dan doet de auto de rest vanzelf. Automatisch filerijden wordt weer iets verder geautomatiseerd. Als de file stopt en binnen 30 seconden weer verder schuift zal de auto dat vanzelf volgen, je hoeft niet meer het gas aan te raken om de S-klasse opnieuw in beweging te krijgen.

Alomvattende programma’s

Zeker geen slecht idee, op de twee digitale dashboard displays toont een tekening welke assistenten actief zijn, en wat ze doen. Bediening van de assistenten kan nu met knoppen op het stuurwiel. Dat zijn aanraakgevoelige vlakjes, die ook een ‘veeg’ functie ondersteunen om infotainment functies in te stellen.

Voor de displays zijn er drie weergave stijlen (Classic, Sport, Progressive), voorkeuze programma’s voor de vele verschillende instrumenten en informatie die weergegeven kunnen worden. Nog mooier: het Energizing programma met zes instellingen welke sfeer je in de auto wilt. Hiermee wordt allerlei comfort uitrusting centraal ingesteld, zoals 64 (!) tinten interieurlicht, muziek, stoelventilatie en massage.

O ja, er zijn meerdere functies voor afstandsbediend parkeren en manoeuvreren toegevoegd. Zo ver het per land toegestaan is om auto’s van buitenaf te besturen. Om kort te gaan, ook dat zet een trend, om de onafzienbare rij hulp- en comfortsystemen centraal te sturen via overzichtelijke keuzeprogramma’s. In plaats van elke assistent apart aanzetten en instellen.

Sensoren zien alles

Zeer voorspelbaar zal het nauwelijks meer zinvol zijn een prijs op te geven voor deze S-klasse. Je kunt er hele boeken vol extra features bij bestellen, dat zal ieder naar smaak doen en dus een individuele prijs krijgen voor het geheel.

Zo ziet de sfeerverlichting eruit met leds aan alle kanten, in 64 lichtkleuren en vijf helderheidsniveaus, met keus uit vijf sfeerprogramma’s.

Zo ziet de sfeerverlichting eruit met leds aan alle kanten, in 64 lichtkleuren en vijf helderheidsniveaus, met keus uit vijf sfeerprogramma’s.

Bij de sfeer-programma’s ga je vast ook wel kijken of Road Surface Scan geen ideale aanvulling zou zijn. Per camera wordt dan het wegdek bekeken en de vering vooruitziend bijgesteld. Doe dan ook maar meteen de Curve functie, om het af te maken: de auto zal in bochten tot 2,50 naar binnen hellen, zodat je minder dwarskrachten ervaart.

Eentje dan nog, waar we echt op zaten te wachten. De sensoren kunnen waarnemen wanneer iemand onhandig tegen je geparkeerde S knotst, en meteen een sms sturen om je te waarschuwen. Omdat het kan, als geld geen rol speelt. Daarover gaat het bij een Mercedes-Benz S.

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels