artikel

DSM met waterstoftank naar IAA

Techniek 1164

Elektrisch rijden heeft de toekomst, dat zal ook het parool zijn op de aanstaande autoshow van Frankfurt. Maar doen we dat op batterijen die toch wel zwaar en vrij kostbaar blijven? Of is het wachten om zo gauw mogelijk over te gaan op waterstof in brandstofcellen? Chemiereus DSM belooft alvast lichte tanks voor waterstof.

DSM met waterstoftank naar IAA
De witte tank wordt geblazen uit Akulon Fuel Lock, en voor de sterkte in kruispatroon omwonden met stroken vezelversterkte EcoPaXX. Wat werkt voor CNG zou ook voor waterstof moeten werken.

Het zit er niet in dat de IAA show veel auto’s met brandstofcel zal tonen. Op het moment hebben de meeste autofabrikanten het veel te druk met snel accu-auto’s te ontwikkelen, om ook nog geld en capaciteit te steken in brandstofcellen. Honda, Toyota en Hyundai blijven uitzonderingen.

Er zijn wel landen die wat verder in de toekomst kijken, en daarvoor een waterstof-economie willen stimuleren. Zoals Duitsland, Groot-Brittannië en Noorwegen. De kunststoffen afdeling van DSM reikt al één sterk argument aan, waterstof bevat 33,3 kWh per kilogram aan energie.

Schone brandstofcel kan batterij vervangen

Opslag probleem

Dat is drie keer meer dan de nu gangbare brandstoffen. Over een kilogram accu hebben we het al helemaal niet, daar zit maar een paar honderd Watt-uur in.

Waterstoftank Middenin een indrukwekkend overzicht van wat DSM allemaal aan automotive kunststof delen kan maken twee waterstoftanks, al hebben die weinig te zoeken bij een verbrandingsmotor.

Middenin een indrukwekkend overzicht van wat DSM allemaal aan automotive kunststof delen kan maken twee waterstoftanks, al hebben die weinig te zoeken bij een verbrandingsmotor.

Daarbij is waterstof een schone brandstof, en in brandstofcellen gaan niet zoveel zeldzame grondstoffen als in accu’s.

Alleen is een wolk waterstof van één kilo ontzettend groot, tenzij je het sterk afkoelt of samenperst. Het laatste werkt het makkelijkst, opslagtanks die sterk gekoeld blijven zijn erg lastig te maken. Zo is de standaard bij brandstofcel-auto’s opslag van waterstof op 700 bar druk geworden.

Dat is serieus veel, het vereist een sterke tank. Om die licht te houden kan de tank van moderne kunststof worden gemaakt, daarvoor laat DSM een goede oplossing zien op de IAA show.

Afgeleid van CNG tanks

Application Development Engineer Bert Keestra legt uit dat DSM al kunststoftechniek ontwikkelde voor aardgastanks, en nu dezelfde techniek voor waterstof wil gebruiken. Samengeperst aardgas CNG komt aardig in de belangstelling voor zware bedrijfswagens. Het werkt met minder hoge druk en lage temperatuur dan waterstofopslag, maar het idee is toch hetzelfde.

Voor de binnenkant van de tank is het polyamide Akulon Fuel Lock geschikt. Een kunststof die ook de zeer kleine waterstofmoleculen niet doorlaat, zegt DSM. Daar omheen gewikkeld komt vezelversterkte EcoPaXX polyamide 410, gaat de uitleg verder. Dat geeft de vereiste sterkte, het geheel maakt de lichtste plastic waterstoftank die er is.

Lichter is zuiniger

De technische kunststoffen heeft DSM al in productie, getest wordt nu met het hieruit maken van waterstoftanks. Voor automotive toepassing, staat erbij, dus voldoend aan de veiligheidseisen zoals bestandheid tegen aanrijdingsbelasting, mogen we dan aannemen.

Het persbericht verdwaald wel een beetje in de autoterminologie. Op zich terecht is de opmerking hoe belangrijk gewichtsbesparing is, zoals met deze tanks. “10 kg lager gewicht betekent voor een auto ruwweg 1 g/km minder CO2 uitstoot op de weg.” Eh, maar met waterstof als brandstof produceert een auto helemaal geen CO2, toch? Alleen maar waterdamp?

Wat toont de IAA niet?

Decennia lang een onzinnige vraag, wie er niet deelnam aan de autoshow in Frankfurt. Maar wie er dit jaar tussen 14 en 24 september heen gaat hoeft toch een stukje minder te lopen op de show. Geen Volvo’s, geen Fiat/Chrysler-groep (dus ook geen Alfa Romeo, Jeep), geen Nissan, geen Chevrolet/Cadillac, om de grootste afwezigen te noemen.

De uitgebreide online communicatiemiddelen zijn goedkoper, flexibeler en hebben veel meer bereik dan een traditionele autoshow. Zoals ook de Amsterdamse RAI heeft gemerkt, en nu dus zelfs bij een van de twee belangrijkste Europese autoshows zichtbaar is.

Met een flink aantal Chinese bedrijven, vooral toeleveranciers, kon de IAA nog redelijk opgevuld worden. Maar niet meer alle hallen zijn vol bezet, al zal er best veel nieuws zijn voor het publiek.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels