artikel

Waarom stopt Ford ‘airbags’ in veiligheidsgordels?

Techniek

In Amerika wordt het al in meerdere Ford-modellen geleverd, maar tegelijk met de lancering van de nieuwe Mondeo beleven we nu de Europese primeur van Fords Rear Inflatable Safety Belts. Noem het ‘opblaasbare veiligheidsgordels’. Voegen die iets toe?

Waarom stopt Ford ‘airbags’ in veiligheidsgordels?

Het technisch concept werd een jaar of twee geleden leverbaar en kwam sindsdien onder andere in de Ford Fusion terecht. Waarmee we meteen weten hoe de link met Europa ligt, want dat is een tweelingbroer van de recent in Europa aan de pers voorgestelde nieuwe Mondeo.

Kwetsbare passagiers

De gedachte achter dit project is volgens een R&D-technicus simpel: “De aandacht richt zich vooral op de inzittenden voorin de auto, maar we wilden ook wat doen aan een verbeterde veiligheid voor passagiers achterin. Niet in de laatste plaats omdat juist daar vaker oudere of juist jonge mensen terecht komen. Die zijn kwetsbaarder.”

Voorin worden de krachten bij een crash normaal gesproken voor een deel opgevangen door de grote airbags. Dat is achterin niet het geval, reden te meer om daar aandacht aan te besteden. “De borst kan veel minder hebben dan de heup. Daarom kiezen we voor een systeem waarbij alleen de dwarsband actief is.”

Hoe werkt dat?

Wanneer de speciale veiligheidsgordel zich ontplooit ontstaat in een fractie van een tel een veel groter oppervlak. Vijf keer om precies te zijn. De als een accordeon balg gevouwen ‘zak’ scheurt de redelijk normaal ogende gordel binnen 40 milliseconden open.”

Is dat alles?

Het geheel oogt bedrieglijk eenvoudig, maar er is tien jaar aan gewerkt. Als je met een technische bril op de neus wat nauwkeuriger kijkt, valt op dat het systeem twéé rolmechanismes heeft. En een speciale gesp: “Dat is nodig omdat we het opblaasbare deel altijd op de juiste plek willen hebben. Het sluitmechanisme verzorgt tevens de toevoer van de perslucht wanneer de gordel zich ontplooit en is daarom van speciale afdichtingen voorzien. Meerdere zelfs.”

Koude lucht

“De techniek is heel anders dan gebruikelijk in airbags. Er wordt koude lucht toegevoerd uit een persluchtcilinder. Die wordt overigens wel met een pyrotechnisch systeem geopend.”

Bekijk hieronder in de video van de Ford Lincoln MKZ hoe de gordelairbag werkt en lees binnenkort meer over deze innovatieve veiligheidstechniek in het AMT Vakblad.

Reageer op dit artikel