artikel

CanAm Spyder F3: driecilinder op drie wielen

Techniek

De populariteit van motorfietsen trekt weer wat aan, ook de motorscooter begint eindelijk aan te slaan. Zoals gedacht, als vlot en handzaam vervoer in stadsregio’s, in plaats van een auto die je nergens kunt parkeren. Driewiel-scooters trekken hen die motorrijden niet gewend zijn. En dan is er nog de CanAm Spyder, komend jaar in een nieuwe versie.

CanAm Spyder F3: driecilinder op drie wielen

De CanAm-motordriewieler is er al sinds 2007. Een motorfiets met een extra wiel? Niet helemaal. Een driewielige auto dan? Nee, de bouw is veel meer zoals een motorfiets. Ah, een motorscooter dus? Ook niet helemaal, de CanAm Spyder is sportiever van aard.

Derde generatie

Midden volgend jaar verschijnt de Spyder F3, de nieuwste versie van dit avontuurlijke voertuig. Sterker en groter dan een motorscooter, vooraan lijkt het nu nog meer op een auto, maar de zit is als op een motorfiets.

Echt compact stadsvervoer kun je de Spyder F3 niet noemen, met 1 meter 71 wielbasis, 2 meter 64 lengte en bijna anderhalve meter breedte. Het achterste deel is gebouwd zoals een motorfiets, met een massa net onder 400 kg komt er ook een motorfietskenteken op.

Het nieuws zit in de aankleding, niet alleen uiterlijk, maar ook met Bosch-elektronica voor ABS, tractiecontrole en stabiliteitsregeling. Verder komen er drie aankledingsvarianten bij: RT toer, RS sport en ST als combinatie van beide. De prijzen beginnen bij € 19.199,-.

Dikke driecilinder

Achter de onafhankelijke voorwielophanging in auto-stijl, met een bergruimte ertussen, staat een dwars opgestelde driecilinder krachtbron uit eigen huis. De CanAm komt van de fabrikant die ook Rotax-motoren maakt, en de bekende Ski-doo en Sea-doo sneeuw- en waterscooters.

De watergekoelde Rotax-krachtbron meet 1330 cm3 en is goed voor 85 kW vermogen, met 130 Nm koppel. Dat gaat via een voetgeschakelde zesbak en aandrijfriem naar het achterwiel. Duurdere varianten van de Spyder F3 hebben een semi-automatische schakeling.

Nog een nieuwtje zit in de verstelbare voetsteunen en (motorfiets)stuur, om de zithouding naar smaak in te stellen. “Een hele nieuwe rij-ervaring”, belooft verkoopdirecteur Chris Dawson, en dat willen we best geloven.

Reageer op dit artikel