artikel

Volvo Drive-E levert 330 kW met e-turbo

Techniek

Elektrisch aangedreven turbo’s zijn in opkomst. In AMT 7/8 maakten we al kennis met de experimentele toepassingen bij Audi en Kia. Nu is er een nieuwe benadering in het tri-turbo Drive-E Concept van Volvo. Hoe werkt dat?

Volvo Drive-E levert 330 kW met e-turbo

Drive-E slaat op de nieuwste motorengeneratie voor alle Volvo-modellen, een tweeliter viercilinder in een reeks verschillende gedaantes, als benzine- en dieselversie.

Deze krachtbronnen staan ook in de net onthulde XC90, met als hoogtepunt een 294 kW/400 pk aandrijving. Maar dat is dan met een 60 kW elektromotor tussen de achterwielen, als aanvulling op de 235 kW Drive-E viercilinder tussen de voorwielen.

Het kan ook anders, toont de Drive-E Concept die in zijn eentje 330 kW/450 pk ophoest.

Aangeblazen turbo’s

Nog steeds spreken we van een 2.0 vierpitter, waarbij Volvo wil tonen welke mogelijkheden daarin zitten. Met als argument dat zo’n verhoudingsgewijs lichte en kleine motor zuiniger en schoner loopt dan bijvoorbeeld een dikke zescilinder met gelijk vermogen.

Dat vergt dan twee forse, klassieke turbo’s onder elkaar die elk twee cilinders voeden. Met het oog op de benodigde hoge turbodruk zet Volvo een dubbele benzinepomp in, die de directe injectie voedt met 250 bar.

Maar zo’n biturbo krijgt toch een enorm turbo-gat bij lage belasting? Vandaar een tri-turbo, om de twee grote turbo’s snel wakker te schudden.

Alternatieve oplossing

Bij de sterkste Drive-E benzinemotor in productie (235 kW) vinden we een andere constructie. Daar zorgt een mechanische compressor voor de eerste snelle drukopbouw, met een turbo erachter voor het grote vermogen. Zoals Volkswagen eerder met zijn 1.4 TSI deed.

De nieuwe oplossing is nu om een elektrische turbine in te zetten die de grote turbo’s aanblaast. Met als voordeel dat, anders dan bij een mechanische ‘supercharger’, geheel vrij te regelen is wanneer en hoeveel aanblaasdruk geleverd wordt.

Of Volvo productieplannen heeft, om met deze tri-turbo zijn Drive-E gamma te bekronen, wordt nog niet prijsgegeven.
Volvo gebruikt drie turbo’s in het Drive-E-concept. Autofabrikant Volkwagen gebruikt in zijn nieuwste tweeliter-motor een dubbele turbo. Hoe die werkt lees je in AMT 10. Bekijk de techniek van Volvo’s Drive-E in de video hieronder.

Reageer op dit artikel