artikel

Turbo met verstelbare schoepen (2010-1)

Techniek

In AMT 2009/10 werd de nieuwe dieselmotor van Mazda beschreven. In de tekening van de verstelbare leidschoepen is, naar mijn mening, een fout geslopen. Bij de leidschoepen staan de woorden ‘open’ en ‘gesloten’ bij de verkeerde stand. Of heb ik het mis?

Turbo met verstelbare schoepen (2010-1)

De verwarring ontstaat omdat er twee dingen tegelijk gebeuren: het verstellen van de leidschoepen en het veranderen van de doorstroomopening tussen de leidschoepen. De twee veranderingen spreken elkaar tegen omdat de leidschoepen van het turbinewiel af draaien (dus met de wijzers van de klok mee) als ze de doorstroomopening verkleinen. Als we vasthouden aan het principe dat het gaat om het openen of verkleinen van de doorstroomopening (‘nozzle’) tussen de leidschoepen, valt de verwarring weg.

Wat de Mazda-technici hebben gedaan is nu duidelijk, ze hebben de leidschoepen langer gemaakt en gebogen in de stromingsrichting. Bij hoge vermogens worden de leidschoepen zodanig versteld dat ze de doorstroomopeningen vergroten én de stroming van het uitlaatgas beter naar de turbineschoepen geleiden. Voor de goede orde: de leidschoepen draaien dus tegen de wijzers van de klok in als de doorstroomopeningen groter worden.

Reageer op dit artikel