artikel

Waarom CNG in plaats van LPG? (2009-10)

Techniek

In het artikel over de CNG Zafira in AMT-4 las ik hoeveel moeite Opel, en ook Volkswagen, doen om benzinemotoren te optimaliseren voor aardgas. Waarom zetten autofabrikanten en overheden in op CNG en niet op LPG? Voor LPG zijn nauwelijks technische ingrepen nodig, het is schoon, er is al een fijnmazig netwerk van vulstations en LPG is een afvalproduct bij de raffinage, terwijl aardgas toch ook niet eeuwig aanwezig is. Waarom is LPG al vele jaren een ondergeschoven kindje?

Waarom CNG in plaats van LPG? (2009-10)

Raymond Gense is manager duurzame ontwikkeling bij Pon Holdings. Hij legt uit waarom CNG de voorkeur verdient boven LPG: “LPG biedt tegenwoordig nauwelijks milieuvoordelen ten opzichte van de zeer schone benzinevoertuigen. Het ‘afvalproduct’-verhaal is niet meer aan de orde. LPG kan ook op andere plaatsen, zoals in de procesindustrie, efficiënt worden ingezet. LPG wordt momenteel gewoon gemaakt voor aan de pomp”.

CNG biedt juist wel milieuvoordelen, betoogt Gense: “Het verbrandt schoner dan benzine en LPG. En bij die verbranding komt 15% minder CO2 vrij”.

De mogelijkheid van een ‘biospoor’ maakt CNG extra interessant: “Biogas is een vrijwel klimaatneutrale brandstof en kan in eigen land door vergisting van organisch afval worden gewonnen.

Dat is ook de reden waarom Minister van der Hoeven officieel een

biogas/groengas handelssysteem heeft ingesteld. De overheid gelooft nadrukkelijk in biogas en Pon verkoopt vanuit datzelfde geloof VW-aardgasauto’s uitsluitend met 90.000 km biogascertificaten. Daarmee zijn de Ecofuel-modellen de meest milieuvriendelijke serie-auto’s op de Nederlandse wegen. NOx en PM op achtergrondniveau en geen CO2-uitstoot”.

Gense heeft nog meer argumenten: “LPG is veel gevaarlijker en wordt daarom op steeds meer plaatsen verboden. Denk aan parkeergarages en tankstations in de binnenstad. Na het LPG-tanktreinongeluk in Italië zijn veel mensen geschrokken van wat ze in de LPG-auto bij zich hebben”.

Ten slotte de actieradius: “Nu we op basis van de voorgaande argumenten steeds modernere af-fabriek CNG-auto’s op de markt zien, gaan de motorrendementen omhoog. Met mijn CNG Passat 1.4 TSI Twin Charger rijd ik in de praktijk 400 km op een 23 kg tank. Deze auto heeft een dedicated CNG-motor die in CNG-bedrijf bijvoorbeeld 0,5 bar meer turbodruk heeft dan in de benzine-mode. Op die manier maakt de motor gebruik van het hoge octaangetal (130) van CNG”.

Reageer op dit artikel