artikel

Smering Prius bij elektrisch rijden (2009-7/8)

Techniek

In AMT-5 zegt Toyota-trainer Peter van Casteren dat de Toyota Prius niet gesleept mag worden. Reden: de benzinemotor drijft de oliepomp voor de elektromotoren aan. Bij slepen worden ze dus niet gesmeerd. Ik vraag me af wat er gebeurt bij puur elektrisch rijden. Dan draait de benzinemotor ook niet. Draaien de elektromotoren dan ongesmeerd? En hoe zit het bij bergaf rijden? Gaat dan toch de benzinemotor draaien voor de smering? Of is er een alternatieve aandrijving voor de oliepomp?

Smering Prius bij elektrisch rijden (2009-7/8)

Peter van Casteren diept de smering van de Prius-motor-generatoren (MG1 en MG2) graag nog wat verder uit: “Bij 100% elektrisch rijden wordt de hybridetransmissie van de Prius gesmeerd door spatsmering. Tandwielen lepelen de olie omhoog, en via diverse kanaaltjes gaat de olie naar de juiste plaatsen. Bij 100% elektrisch rijden wordt de transmissie niet zo zwaar belast en is spatsmering voldoende.

De spatsmering voldoet ook bij bergaf rijden, met de volgende opmerkingen: Als de benzinemotor stilstaat is het toerental van MG1 2,6 keer hoger dan dat van MG2. Dreigt het toerental van MG1 te hoog te worden, dan wordt de benzinemotor gestart.

Bij bergaf rijden regenereert MG2 remenergie. Is de batterij vol, dan gaat de elektrische energie naar MG1, die de benzinemotor aandrijft (zonder in te spuiten). De Prius remt dan als het ware conventioneel op de motor af en de oliepomp smeert de beide motor-generatoren”.

Reageer op dit artikel